Zijn er personen waar jij tegen opkijkt?
Ik kijk op tegen ondernemers met een propositie die voor de Nederlandse consument aantrekkelijk is. Pieter Zwart, Daniel Ropers, of iets breder: Michiel Muller met Picnic, Fokke de Jong met Suitsupply, of Rene Schoenmaker voor Catawiki. Het zijn allemaal bedrijven die door klanten heel erg worden gewaardeerd. Dat bewonder ik.
Heeft bol.com een kernwoord die de hele strategie samenvat?
EURIB heeft een onderzoek waarbij ze op zoek gaan naar het meest onmisbare merk van Nederland. Daar scoren we altijd erg goed, we zijn nummer 2 in de lijst ‘Meest onmisbare merken van Nederland’. Het kernwoord onmisbaar ligt mij wel. Dat gaat ook uit van het perspectief van de klant. We willen als bol.com het startpunt van winkelen zijn. En daarvoor moet je in zekere mate onmisbaar zijn.
Kriebelt het niet na 8 jaar om een keer iets anders te gaan doen?
Niet echt. Als een bedrijf zich zo snel ontwikkelt, bijna 7,5 miljoen klanten heeft en nog snel groeiend is ook, dan zit je in een hele dynamische omgeving. En dan zijn 8 jaar voorbij voor je het weet.
Is er veel veranderd door de overname door Ahold?
Ahold Delhaize is een aandeelhouder die écht wil groeien met bol.com. Er is een lange termijn strategie bepaald waarin wij een rol spelen en veel ruimte krijgen om succesvol te zijn. Dat is een prettige omgeving om in te zitten.
Hoe zou je die lange termijn strategie kenmerken?
We willen investeren in onze winkel zoals ik eerder aangaf. We denken dat het nog steeds veel beter kan en dat er nog veel aan zit te komen qua verandering in de retail. Het is onze missie om de beste winkel te zijn die er is en die er ooit is geweest.