Van welk bedrijf word jij blij?
‘Ik word blij van de manier waarop Coolblue aan marketing doet, met een leuke kwinkslag. Dat zit in het hele het bedrijf. Je hebt gewoon gelijk zin om daar wat te kopen en dat doe ik dan – helaas – ook veel te vaak. Maar ook jaloersmakend hoe het is geregeld: als je iets koopt, de forward logistics, de backward logistics, daar is niets op aan te merken. Het is helemaal perfect. Ik kan meer voorbeelden bedenken in andere industrieën, waarvan ik denk: dat is eigenlijk de lat. Maar die lat moet je niet leggen in je eigen branche, want daar zit iedereen toch een beetje dezelfde dingen te doen.’
Stelling: Hiërarchie is de doodsteek voor leiderschap.
In mijn optiek is de beste combinatie: een juiste dosis hiërarchie met weinig managementlagen. Bedrijven zijn nou eenmaal geen democratieën, dat zou ook niet goed zijn. Waar ik erg in geloof, is dat je weinig lagen bouwt in een bedrijf, dat er tussen mij en de klant maximaal 3 of 4 lagen zitten. Ik wil graag van alles wat weten, helpen, faciliteren en coachen. Mijn team bestaat uit 9 mensen – 5 mannen en 4 vrouwen - en het is erg belangrijk om daar een pluriform team van te maken. Ik let op de verhouding man/vrouw, achtergrond, vaardigheden, introverte of extroverte mensen en daar het beste uithalen. Het mooiste aan leiding geven is om een team te vormen van mensen die elkaar aanvullen en dat tot een groter geheel smeden. Dat vind ik ieder keer weer echt fantastisch en fascinerend.’
Welke tips wil je marketeers meegeven?
Als je aan het begin van je carrière staat: focus op je ontwikkeling, focus op het leren en blijf nieuwsgierig. Er gebeuren altijd dingen om je heen of je nou 20 of 50 bent; wees hongerig en blijf jezelf ontwikkelen. Verdiep je ook goed in wat er op het digitale vlak speelt en wat je met data driven marketing allemaal kunt doen, die wereld is zo rap aan het veranderen. Met data begrijp je wat mensen doen en kun je alles via diverse media aan elkaar knopen. Ik denk dat big data uiteindelijk dé toekomst wordt voor commercie en marketing in de breedte.’