Jullie zijn geen retailer van oorsprong. Die processen moeten jullie nog inrichten.
Ja, dat is gigantisch. Denk bijvoorbeeld aan de levertijd. De consument verwacht echt binnen 24 uur het apparaat thuis. Maar ook van retourneren wordt nogal wat gevraagd. Ons online team, waar we nu drie mensen op hebben zitten, moet gaan opschalen, want je moet dagelijks elke minuut aan de knoppen draaien om invloed uit te oefenen. Dat vergt een gigantische aanloop en investering.
Zal e-commerce uiteindelijk de doodsteek worden voor huishoudelijke retail?
Nee, dat denk ik niet. Mijn mening is dat de versnelling die internet doormaakt te maken heeft met het feit dat de fysieke winkels niet meer aansluiten bij de behoeften van de consument. Mensen worden niet meer goed bediend, dus gaan ze op onderzoek uit. Dit geeft ons de kans om de regie in handen te nemen als het gaat om het bieden van content en toegevoegde waarde. En op die manier veel meer met de eindconsument in contact te treden.
Op welke manier investeren jullie nu in content?
YouTube is voor ons heel belangrijk. Via dit kanaal kunnen we echt toegevoegde waarde bieden met video’s met uitleg van onze apparaten of een trainer die uitlegt wat het verschil is tussen de ene wasautomaat en de andere. We zijn net ook gestart met samenwerkingen met bloggers. De ervaringen zijn heel goed omdat een blogger veel neutraler is en relevantie kan bieden voor de consument. Voor ons is contentmarketing op dit moment een van de belangrijkste dingen om in te investeren.
Waar zijn jullie verder nog mee bezig?
We hebben net Miele @ Home geïntroduceerd, waarbij apparaten kunnen communiceren met elkaar en met je smartphone. Dus je als je in de file staat kun je alvast de oven aanzetten. Het tweede wat we introduceren zijn inductiekookplaten waarbij je kunt instellen wat je aan het koken bent. Dat is een redding voor iedereen, want niemand hoeft meer een eitje of biefstuk te verbranden. Een derde ontwikkeling is Sous Vide, waarbij je eten kan verpakken in een vacuüm in een sous vide automaat. Dat verwarm je in de stoomoven en dan heb je een smaaksensatie, dat is onvoorstelbaar. Daarmee kan iedereen thuis een sterrenchef worden.
Tot slot, welke marketing tips zou je de lezers nog willen meegeven?
Ga meer naar buiten. We zijn enorm intern gericht, maar we moeten juist met een blik naar buiten kijken. Pak daarom twee keer per maand de auto en bezoek je doelgroep. Zo gaat onze directie minimaal één keer in de twee maanden met de monteur mee. Daar leer je veel van. Het zal je verrassen als je ziet wie uiteindelijk je doelgroep is.