Hoe word je CEO van een bedrijf met 6,9 miljard omzet en 56.000 medewerkers?
‘Voorop gesteld moet je geluk hebben in je carrière en mensen dankbaar zijn voor dat je op zo’n plek terecht komt. Daarnaast gaat het ook wat je zelf inbrengt. Het blijft belangrijk om aan jezelf te werken en te leren van anderen als het gaat om zelfontwikkeling. Floris Maljers – voormalig bestuursvoorzitter van Unilever – heeft op mij de meeste invloed gehad. Die man was briljant en akelig gedisciplineerd. Hij liet mij zien wat de benchmark was. Ik begreep opeens dat ik veel harder moest leren en studeren om mezelf op een hoger niveau te brengen. Ik vind het verbazingwekkend dat mensen na hun universiteit gewoon stoppen met leren. Ze lezen niet meer, ze reflecteren niet meer, ze nemen geen tijd voor zichzelf om stappen te maken. Carrière maken is topsport. En topsport betekent 24 uur per dag, zeven dagen in de week, leren, groeien én eerlijke coaching krijgen. Dan maak je kans op dergelijke posities.’
Het Amerikaanse FedEx nam in mei TNT Express over. Is het toeval dat dit de tweede keer is - in je loopbaan als CEO - dat je dit overkomt?
‘Nee, dat is geen toeval, ik krijg geen normale banen. TNT was een weeskind waarin de ouders niet hadden geïnvesteerd. Het werd doorgegeven van de ene naar de andere familie. Het is bij postbedrijven terecht gekomen zoals het oude PTT. UPS heeft het geprobeerd en nu is het veilig ondergebracht bij FedEx. TNT had geen zelfstandig bestaansrecht. Er moest heel veel gebeuren in dit bedrijf: er waren slechte processen en geen goede ontwikkelingstrajecten voor de mensen. Het bedrijf had een enorme achterstand. Dat is één. Ten tweede moet je in de Parcel Express Industry een Global Network hebben. Wij waren alleen maar sterk in Europa. TNT is nu bij de juiste ‘ouder’ terecht gekomen. Met de juiste capaciteiten en mogelijkheden om wél te investeren. Ik denk ook dat de medewerkers van TNT blij zijn. Eindelijk rust en een familie gevonden waar zorg en een toekomst is. Bij FedEx kan het kind verder opgroeien, zogezegd.’
De kunst van marketing verandert niet. De omgeving verandert, ben je het daar mee eens?
‘Fundamenteel verandert marketing niet. Ik denk wel dat de middelen die we tot onze beschikking krijgen totaal aan het veranderen zijn. Verbazingwekkend genoeg heeft marketing weinig progressie gemaakt in haar ontwikkeling. Er wordt weinig vernieuwend gedacht. Ik wil onze marketeers aanmoedigen om fundamenteler na te denken over hun rol en de rol van marketing en merken. Terug naar de basis; wat kan ik met mijn merk betekenen voor mensen? Als je dit heel zuiver definieert, kom je tot een zuivere expressie en communicatiestrategie voor je merk. De wereld heeft dienende merken nodig, met de intentie om mensen onvoorwaardelijk te helpen. Als je dat combineert met wijsheid en de juiste menselijke attitude, dan begint zo’n merk te resoneren. Niet ego-gedreven, maar een liefdevol merk dat zich inzet voor mensen. Loyaliteit is dan een natuurlijk gevolg. Klantentrouw is overigens een van de grootste marketingproblemen aan het worden.’