Wat voor kijker ben jij eigenlijk? Netflix/ Chromecast, tv, Streaming tv of uitgesteld op de dvr?
‘Zelf kijk ik veel uitgesteld. Liveprogramma’s, maar dan op een tijdstip dat het mij uitkomt. Inmiddels kijkt driekwart van de mensen uitgesteld. Het kijkgedrag is daarmee structureel veranderd, we weten relatief veel van het kijkgedrag omdat we via digitale tv veel data kunnen meten. Maar we hebben wel respect voor de privacy van onze klanten. Technisch gezien zouden we - bij wijze van spreken - kunnen zien wanneer jij wat kijkt, maar dat doen we niet. We meten op geaggregeerd niveau. Daarmee kunnen we onze diensten beter afstemmen op onze klanten.’
Data moeten we zien als eigendom van mensen, niet bedrijven.
‘Daar ben ik het mee eens, met één opmerking: Er wordt schichtig gedaan over data; puristen die menen dat data echt een exclusief geheim is van de consument. Terwijl die consument op zijn eigen Facebookpagina alles over zichzelf vertelt, wat hij doet, wat hij eet, met wie hij is op welk tijdstip van de dag. Maar als wij willen weten hoeveel mensen uitgesteld kijken dan is er weer een purist die vindt dat het niet zou mogen. Daar heb ik wel moeite mee. Data moet geen prijs zijn die mensen betalen om gebruik te maken van socialmedia. Dan wordt het ineens een social currency. En kunnen bedrijven er mee gaan handelen. Dan is het; hoe meer jij mij geeft, hoe meer ik jou geef. Dat is niet okay, mensen moeten uit zichzelf jouw product willen gebruiken en niet omdat ze er dan iets voor terug moeten geven.’
Bij Netflix is dat heel anders, die kiezen bewust voor een model dat heel duidelijk meet en weet wat je kijkt én leuk vindt.
‘Daar zijn ze heel open over. Alles bij Netflix is data-driven. Als je naar House of Cards kijkt dan weten ze dat. Nog een voorbeeld; na twaalf minuten zijn mensen het meest zapgevoelig, dus zorgen ze dat er in de 11e minuut iets heel spannends gebeurd waardoor mensen langer blijven zitten. De series die ze schrijven worden gevoed door data en alles wordt geanalyseerd. Netflix is zeker een concurrent want we moeten de portemonnee van de consument delen. Dat is ook de reden dat we blijven investeren in onze eigen platform. Het is niet voor niks dat we vol inzetten op live sport en een grote collectie on demand titels die zij niet hebben. Daarmee blijven wij altijd een unieke positie houden ten opzichte van Netflix.’
Hoe ziet je marketingteam eruit?
‘Alles begint eigenlijk bij ons product. Hiervan komt 80% van de initiatieven vanuit het hoofdkantoor. Wij sturen 20% bij om het passend te maken voor de Nederlandse markt. Hier dragen veel techneuten aan bij. De afdeling marketing maakt waardeproposities voor consumenten die gesegmenteerd worden naar de juiste prijs en portfolio. Daarnaast is er iemand verantwoordelijk voor marketingcommunicatie, branding en media. Zij zorgen dat onze proposities in de markt worden gezet. De salesafdeling zorgt voor conversie. De vreemde eend in de bijt is onze online afdeling. Die hebben we bewust niet in alle afdelingen verweven, aangezien digitale marketing voor ons een speerpunt is. Klanten verwachten dat we 24/7 beschikbaar en aanspreekbaar zijn. En daarvoor zijn onze digitale kanalen cruciaal.’