Ruud Hendriks

Mede-oprichter - Startupbootcamp, Innoleaps & The Talent Institute
Luisteren
"Ik ben niet tevreden met een tevreden klant, ik wil fans"
Ruud Hendriks heeft een brede staat van dienst. Zo groeide hij uit tot radio- en tv goeroe van RTL en is hij mede-oprichter van Startupbootcamp, Innoleaps & The Talent Institute. Klaas Weima sprak met hem over zijn rol als start-up accelerator voor deze CMOtalk.
Hoe voelt het om weer eens in de studio te zitten?
Radio is één van m’n allereerste liefdes en dat zal ook altijd zo blijven. Dus het voelt heerlijk. Ik heb ook net 5 jaar BNR Nieuwsradio achter mij liggen waar ik elke week een programma maakte met veel plezier. Maar aangezien BNR haar programma’s binnenkort iedere dag op hetzelfde tijdstip gaat uitzenden, is dat met mijn andere activiteiten niet meer te combineren. Maar wie weet in de toekomst.

Je bent ondernemer, spreker, auteur, radiomaker, journalist en je stond ook nog eens aan de wieg van RTL Veronique. Wat was jouw rol daar?
Ik was een van de grondleggers van RTL Veronique, de oorspronkelijke naam van het huidige RTL 4. Ik was de eerste programma directeur bij RTL en bij de start van RTL 5, werd ik door Joop van den Ende en John de Mol gevraagd als lid van de Raad van Bestuur van Endemol. Tv-programma’s maken, kopen, uitzenden.

En toen kwam ineens het moment dat je een hele andere kant op wilde gaan?
Klopt. Samen met Patrick de Zeeuw, mijn voormalige collega van Endemol, en een groep Deense collega’s zijn we Startupbootcamp begonnen. Een accelerator, wat betekent dat we over de hele wereld start-ups zoeken en opleiden.
Wanneer ben je het hardst gevallen en hoe ben je weer opgestaan?
Dat was zonder twijfel met Sport 7, een zender dat in 1996 voornamelijk voetbal wilde gaan uitzenden. Toen we de voetbalrechten van de KNVB voor 1,2 miljard gulden hadden gekocht, kwamen zij er vervolgens op hardhandige wijze achter dat ze die rechten zelf helemaal niet hadden. De rechten waren van de clubs zelf. Dus dat is een enorme knal geweest, vooral voor mijn ego. Maar achteraf is het ook weer goed geweest, want als ik nu terugkijk ben ik op dat moment in materiële opzichten wat minder geworden, maar ben ik er later als mens beter van geworden.

Wat is de grootste les die je daarvan hebt geleerd?
Al zit je nog zo diep in de industrie, je moet nooit denken dat je weet wat de consument wilt. Ik ben van de categorie ‘ik ben niet tevreden met een tevreden klant, ik wil fans’.
Hoe geef je als CEO het vertrouwen aan je medewerkers?
Als er een nieuwe werknemer binnenkomt dan zeg ik tegen diegene: ‘Ik wil zien dat jij door deze gang loopt en uitstraalt dat jij de eigenaar bent van dit bedrijf, dat jij mij bent, dat jij dit hebt opgericht’. Want die uitstraling, dat vertrouwen, zorgt ervoor dat klanten zich ook comfortabel voelen. Maar ik wil vooral dat die mensen heel gelukkig zijn. Wij willen geen mensen in het bedrijf die dingen doen die ze niet leuk vinden.
Heb je in het selectieproces ook een vraag die je altijd aan je medewerkers stelt?
De vraag die mij zojuist ook werd gesteld. De vraag naar hun grootste blunder. En dan vertel ik er meteen bij dat zij niet gestraft worden als ze bij ons fouten maken. Als je mensen niet toestaat om fouten te maken zullen ze namelijk ook nooit kunnen innoveren.

Stelling 1: Een stip aan de horizon, of A Big Hairy Audacious Goal is voer voor consultants.
Zelf ben ik helemaal niet van de consultants, dus ik denk dat ik het daar mee eens ben. Wij hebben naast Startupbootcamp een tweede bedrijf genaamd Innoleaps. Daarmee helpen wij grote ondernemingen zoals Unilever, Rabobank en Vodafone om te innoveren alsof het start-ups zijn. Dus we halen teams uit die organisatie, helpen ze hands-on om een nieuw product te bouwen en zetten ze terug in die corporate organisatie. Een moeilijk maar zeer interessant proces.

Zie je in andere branches nog boeiende innovatie gebeuren?

Binnen de EDM (Electronic Dance Music) wordt veel geïnnoveerd. Je ziet bijvoorbeeld dat hele grote festivals steeds duurzamer worden. In de muziek branche zelf heb je natuurlijk ook allerlei ontwikkelingen gehad de afgelopen jaren. Toen ik vroeger draaide, kwam ik nog met Vinyl en daarna met cd’s. Nu speel je de muziek af met je usb-stick. Vinyl maakt wel een revival, maar dat hoeft wat mij betreft niet. Ik ben van de categorie: maak het leven niet moeilijker dan het is. Waar het om gaat is dat je een emotie weet over te brengen aan de mensen die voor je aan het dansen zijn.

Welk cliché over een start-up is het minst waar?

Dat Nederland het Silicon Valley van Europa aan het worden is. We hebben daar de omstandigheden helemaal niet voor. In Silicon Valley gaat zoveel geld om en daar zit zo’n andere categorie investeerders. Dat is hetzelfde als je denkt dat Ajax nog een keer de Champions League gaat winnen.

Wat kunnen marketeers leren van Startupbootcamp?
Start-ups moeten met een klein budget proberen om een groot publiek te bereiken. Daarom hebben wij een derde bedrijf, dat Talent Institute heet. Daar leiden wij growth hackers op, die met zo min mogelijk additionele kosten buiten hun eigen salaris, de conversie van hun eigen product zo hoog mogelijk maken.

Om een voorbeeld te noemen: stel je bent een trouwe gebruiker van Tinder, maar je hebt geen zin om telkens die namen op te zoeken. Een growth hacker creëert dan een eigen profiel en vult bepaalde kenmerken in. Vervolgens maakt hij een software programmatje dat zelf op zoek gaat naar de dames die aan zijn kenmerken voldoen. En telkens gebruik je slimme methodes om te zorgen dat je met zo min mogelijk inspanningen zoveel mogelijk dates krijgt.
Stelling 2: CMO’s durven niet te ondernemen.
Dat is wel zo, maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor CMO’s. Ondernemen is alle stadia doormaken van diepe wanhoop tot totale euforie. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik ken gelukkig ook mensen die een wat stabieler bestaan willen leiden en ook op vrijdagavond thuis willen zijn zonder nog even met een klant op pad te gaan. Ik vind wel dat mensen ondernemend in het leven moeten staan. Dat je af en toe risico moet nemen om iets nieuws te proberen.
Wat vind je van de staatssteun voor Tesla?
Ik vind dat heel erg goed. We moeten ook zo snel mogelijk af van fossiele brandstoffen. De zon schijnt altijd en we hebben met z’n allen de verantwoordelijkheid om duurzaam te gaan opereren. Ik rijd trouwens op een 70 jaar oude fiets van m’n moeder, ook duurzaam.

Je bent panellid in de groei-challenge, dat zich richt op het begeleiden van succesvolle ondernemers met lef.
Klopt. Het is een TV-programma van acht afleveringen op RTL Z. We interviewen daar ondernemers die de tafel willen opvreten om het beste bedrijf van de wereld te bouwen. Fantastisch om het heilige vuur in iemands ogen te zien.

Stelling 3: Zonder overheid geen start-ups.
Je gaat niet op de overheid zitten wachten als je een echte ondernemer bent. Je kunt nu een bedrijf oprichten voor 1 euro, wat vroeger 18.000 gulden kost. Dat komt een heel klein beetje door de overheid, maar vooral door het internet. De overheid is zelfs eerder een belemmering dan een stimulator. Als je afhankelijk bent van subsidies en er komt een nieuw kabinet die het over een andere boeg gooit, dan kun je het wel schudden.

Welke vraag heeft niemand jou ooit gesteld?
Wat de meest bijzondere plek is waar ik ooit heb gewerkt. Dat was in een bordeel, waar ik vijf maanden platen gedraaid heb. Het aparte was dat er een grote ruimte was waar het allemaal gebeurde. Ik zat toen op de school van journalistiek en was 17 jaar oud. Daar heb ik de ware transpiratie meegekregen.

Contact

Vragen over CMOtalk? Of ben je zelf een CMO en wil je graag in gesprek met Klaas Weima? Stuur een mail naar Klaas.