Hoe kijk je tegen de snelle opmars van online bezorgers als Deliveroo, UberEATS en Foodora aan?
De klant verandert razendsnel. Je ziet dus dat ze steeds meer direct willen opeten, meenemen of thuisbezorgd willen krijgen. We trekken daar onze lessen uit en kijken naar de partijen die direct bij de klant thuisbezorgen. Om vervolgens te kijken hoe we dat kunnen toepassen op het ‘altijd en overal Jumbo’-concept.
Onlangs kondigde je de Voice App-functie aan, waarmee Siri je boodschappenlijstje op basis van spraak invult. Wat zijn de eerste resultaten?
We zijn nu aan het leren wat onze klanten eigenlijk tegen ons zeggen. Zodat ze uiteindelijk de hele bestelling afronden en we ook een dialoog met ze aan kunnen gaan. En als ze er even niet uitkomen, dan kunnen ze met een medewerker praten. Maar sommige woorden worden nu nog niet zo goed herkend, zoals ketchup of cruesli. Een persoonlijke les is dat er veel wordt gesproken over artificial intelligence en voice, maar eigenlijk zijn we pas in het eerste stadium. Het is een lerend mechanisme dat je moet opvoeden. Veel mensen hebben het erover dat robots de wereld gaan overnemen, maar daar zijn we nog heel ver vandaan.
De kerstdagen staan voor de deur. Een fantastisch seizoen voor iedere supermarkt. Gaan jullie nog iets speciaals doen?
We gaan heel hard werken aan kerst. Traditioneel is dit natuurlijk ook altijd een drukke periode in supermarktenland. Ook voor online. Maar we gaan een mooie kerst tegemoet bij Jumbo, met mooie producten die je in de winkel én online kan kopen, laten thuisbezorgen of ophalen. De foodcollectie is met kerst altijd heel speciaal. Daarnaast gaan we klanten proberen te helpen met pre-filled shopping baskets. We willen de dagelijkse boodschappen voor de klanten klaarzetten op hun lijstje, zodat ze uiteindelijk meer tijd over hebben om door het kerstassortiment te gaan. Want uiteindelijk willen we het makkelijker maken, dat is belangrijk en we gaan hier dan ook zeker van leren.