Wordt er bij DSM ook gebruik gemaakt van AI?
Wij zijn in één van onze business groep bezig om al in een vroeg stadium aan te haken bij ingenieurs uit de autobranche. Het is een vrij complex verhaal, maar de essentie is dat de ingenieurs nu al bezig zijn met de auto die over vijf jaar op de markt komt. Onze materialen voegen daar veel waarde aan toe. Op een digitaal platform kunnen de ingenieurs allerlei vragen stellen aan onze ingenieurs. Deze vragen worden in eerste instantie beantwoord door een robot. Pas wanneer het complexer wordt worden ze gekoppeld aan “echte mensen”.
Wat vind jij op dit moment goede B2B cases?
Een mooi voorbeeld vind ik 3M, als je ziet hoe zij voortdurend innoveren en dat laten aansluiten op de markt. IBM en Leaseplan vind ik goede voorbeelden van echt account base marketing. Een andere case die wij ook gaan gebruiken tijdens onze NIMA B2B mastercourse is de Bidfood-case (de voormalige Daily XL). Een prachtig verhaal hoe je digitale competentie inzet om het aanbod aan je klanten kunt vergroten, en je platform openstelt voor andere toeleveranciers.
Hoe wordt effectiviteit gemeten bij DSM?
Wij hebben eigenlijk op het allerhoogste niveau maar één belangrijk meetpunt en dat is de Net Promotor Score. De score zelf is niet zo interessant, maar de beweging van de score wel en ook wat je ermee doet om je organisatie te verbeteren.
Stelling: Veel te veel marketeers staren zich blind op NPS.
Eens. Dit heeft te maken met dat mensen niet snappen waar de score vandaan komt. NPS is echt bedoeld om een indicatie te krijgen waarop je moet verbeteren. Als je NPS als score gebruikt om daarmee je succes te definiëren, dan snap je niet wat het daadwerkelijk betekent. Je moet de cirkel sluiten. Dus als je de vragen hebt gesteld en je hebt reactie van de klant gehad, dan zal je vervolgens actie moeten nemen om de verbeteringen te implementeren. Zichtbaar voor je klant. Als je dat niet sluit, moet je het ook niet doen.
Welke marketingvaardigheden worden de komende drie jaar belangrijker voor DSM?
De markt goed begrijpen. Dit gaat verder dan nadenken over je klant, maar ook snappen hoe die klant zich beweegt in het totale ecosysteem en wat hem allemaal beïnvloed. Een andere vaardigheid die een marketeer zou moeten hebben is begrijpen wat de klant prikkelt en wat tot een positieve klantervaring leidt. En tenslotte storytelling. Als marketeer moet je goede verhalen kunnen vertellen die uit jezelf komen. Je moet een diepgewortelde connectie hebben met waar jouw bedrijf voor staat.