Een hoge positie bij Eneco, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Zes jaar geleden ben ik op interim basis binnengekomen. Toen kwam de vraag of ik communicatie en marketing naar een hoger niveau kon tillen. Dat heb ik gedaan door - heel gefocust - vrij recht op het doel af te gaan. Als interim had ik een hele vrije rol waardoor ik veel teweeg kon brengen. Ik wilde niet direct in vaste dienst, want die vrije rol beviel me wel. Ik wist ook echt zeker dat ik na 11 jaar interimmen nooit meer in vaste dienst wilde, maar uiteindelijk heeft Eneco me toch weten te verleiden.
Als je kijkt nu terugkijkt op de afgelopen zes jaar, waar ben je dan meeste trots op?
Waar ik het meest trots op ben is dat ik koers heb weten te houden. Soms tegen beter weten in en tegen de consensus in heb ik vanaf het begin een aantal zaken duidelijk neergezet én groot gemaakt. Toon en HollandseWind zijn twee hele bekende voorbeelden. Maar ook de duurzame koers die door Eneco is ingezet. Veel marketeers zeiden altijd: “Je moet niet voor duurzaamheid kiezen, als je daarvoor kiest sluit je heel veel dingen uit.” Ik geloof juist wel in kiezen en dan vooral in ‘bold choices’. Van Jeroen de Haas en Hans Valk kreeg ik de vrijheid om dat te doen. En dat bleek succesvol.
Wat zou je volgende droombaan kunnen zijn? Zijn er merken waar je handen van jeuken?
Eigenlijk heb ik nooit een merk als belangrijkste uitgangspunt gehad als ik denk: ‘daar wil ik mijn tanden in zetten’. Ik kijk meer naar de uitdaging die er ligt, de mate van vrijheid die je hebt én de impact die je kunt maken. Ik zit nu pas een jaar in deze functie, wat mij betreft is dit echt een droombaan, omdat ik de commerciële disciplines, customer services en Business IT onder één dak heb. Samen met de teams – een behoorlijke club – ben ik verantwoordelijk voor vier merken met meer dan twee miljoen klanten. Dat zijn Eneco, Oxxio, Toon en WoonEnergie. En die hebben elk weer hun eigen uitdagingen, mijn handen jeuken – wat dat betreft – nog steeds.