Je werkt nu anderhalf jaar bij SNS Bank, wat is tot nu toe je grootste vakinhoudelijke prestatie?
Dat is toch wel de lancering en alle voorbereidingen voor onze nieuwe koers [Heel Normaal, kw]. De start van een campagne is natuurlijk het moment waarop dat zichtbaar wordt, maar hier gaat een heel stuk voorbereiding met de hele organisatie aan vooraf. Je ziet ook onmiddellijk wat voor consequenties dat heeft in de organisatie. Er is veel gebeurd bij SNS, mede omdat we begin van 2014 zijn genationaliseerd. Dat heeft veel impact op de organisatie, de cultuur en de motivatie van mensen. Nu we onze koers weer hebben hervonden, merk ik dat de mensen weer vertrouwen hebben in de toekomst en trots zijn op SNS Bank en onze organisatie.
Op dit moment zie je een grote beweging binnen grootbanken naar digitale dienstverlening. SNS opent juist regiowinkels. Is dat op lange termijn houdbaar?
Het klopt dat we winkels openen, maar dat betekent niet dat wij niet investeren in digitalisering. Onze klanten vragen om een multichannel-aanpak. Dat betekent dat ze een winkel kunnen binnenlopen, maar ook online zaken kunnen doen. We moeten leren dat de klant beiden wil. Op dit moment openen zelfs veel internetbedrijven een fysieke winkel dus bestaat toch de behoefte voor klanten om niet alleen via internet te shoppen. Het persoonlijke contact in de winkel past ook goed bij onze doelgroep.
Leg eens uit?
Wij zijn geen internationale bank, wij doen niets met de grootzakelijke markt. Wij hebben ook geen private banking, maar zijn een retailbank voor de ‘gewone Nederlander’. Die hebben bijvoorbeeld 15 tot 20 duizend euro spaargeld dus daar hoef je ook geen hele ingewikkelde beleggingsproducten voor te bouwen. De groep heeft juist behoefte aan winkels waar ze geholpen worden met het openen van een rekening of hypotheekadvies.