Stelling: De doe-het-zelver is nog steeds het beste te bereiken via traditionele media.
‘Oneens. Om iedereen te bereiken heb je off- en online kanalen nodig. We zien dat de klant steeds vaker online oriënteert voordat ‘ie tot aankoop overgaat. En onze branche kun je echt wel spreken over een percentage van 45 procent, dus content is daarin belangrijk.
En hoe zorg je voor dat de communicatie op alle kanalen gestroomlijnd is? Want dat lijkt me een behoorlijke uitdaging.
‘Zeker. Wij maken voor onze marketingstrategie gebruik van het See, Think, Do, Care model. En we werken met zogenaamde marketingmix modeling, waarin we aan de hand van transacties en websitebezoek conclusies kunnen trekken over de waarde van de ingezette middelen. En op basis daarvan willen we ook zo goed mogelijk de See, Think, Do, Care laag invullen.
Hoe werkt dat dan?
Het is een soort voorspelmodel. Dus je pakt data van twee jaar, websiteverkeer en het aantal transacties in de winkels, en vervolgens kijk je naar je middelen spend per mediumtype. En daaruit haal je een return on ad spend-waarde, die je helpt om de juiste beslissingen te nemen.’
Facebook biedt shopping en natuurlijk commerce, net als Google en Instagram. Is dat iets waar Praxis zich ook op gaat toeleggen?
‘Social gebruiken we vooral om mensen te inspireren. How-to video's, stappenplannen en keuzehulp zetten we meer in om de klanten echt te helpen bij een klus. Wat je noemt is zeker onderdeel van service, maar ik denk niet dat daar het volume zit. Dat zit toch vooral in het zoekgedrag van de klant. Op het moment dat men op zoek gaat naar informatie over een klus.’