Netflix zet de volgende serie of film voor je klaar op basis van het algoritme. Maar ik ga liever op zoek naar curatoren in mijn omgeving, die mij tips geven. Less is more. Wat vind jij?
‘Ja, focus is belangrijk. Je wil het zo gepersonaliseerd maken, maar ook voorkomen dat de kijker keuzestress krijgt. Wij willen daar ook wel onze eigen weg in kiezen. Daarom delen we de content en onze fanbase op in segmenten. En op basis daarvan doen we aanbevelingen. Dus niet op individueel, maar op segmentniveau. Tientallen segmenten, zeker geen honderden. En daar kun je heel interessante dingen mee doen.’
Zoals je aangeeft, jullie zitten op een schat van data. Hoe bereid je je voor op het verdwijnen van de third party cookie?
‘Ingelogde gebruikers, dus first party data, zijn voor ons ook heel belangrijk en een groot voordeel. In de basisabonnement bij Videoland zitten ook advertenties, maar die laten we steeds vaker zien op basis van context. Dus in lijn met wat onze kijkers kijken.’
Kun je de insights ook gebruiken voor RTL?
‘Voor een deel, al is de kijker op Videoland jonger. Maar de datapunten die je genereert in de content kun je wel degelijk gebruiken. Bijvoorbeeld dat we GTST wat actueler moeten maken. En andersom gaat die wisselwerking ook op, in de zin dat er steeds meer tv-programma’s aangepast worden voor Videoland. In de vorm van een spin-off.’
Hoe bereidt RTL zich voor op het beëindigen van die third party cookies?
‘Door de kijker, de klant, de fan, de gebruiker nog meer aan ons te binden door middel van log in. Dat hebben we recent ook gedaan met Buienradar, een onderdeel van RTL. Daar hebben we nu ook een betaalde versie van. RTL Nieuws heeft ook een betaalde versie. Dus klanten kunnen kiezen: neem ik een abonnement of accepteer ik advertenties.’
Hoe bereidt RTL zich voor op het beëindigen van die third party cookies?
‘Door de kijker, de klant, de fan, de gebruiker nog meer aan ons te binden door middel van log in. Dat hebben we recent ook gedaan met Buienradar, een onderdeel van RTL. Daar hebben we nu ook een betaalde versie van. RTL Nieuws heeft ook een betaalde versie. Dus klanten kunnen kiezen: neem ik een abonnement of accepteer ik advertenties.’