Je hebt vanuit een grote corporate de overstap gemaakt naar een kleine scale-up. Hoe trof jij de organisatie en het marketingteam aan?
‘Voor mij was het een bewuste keuze om te starten bij een scale-up, met een interessant businessmodel maar ook in een compleet andere branche. In een bedrijf dat explosief groeit, missen nog veel processen en structuren. Ik was binnen FrieslandCampina juist kritisch op bepaalde procesmatige aanpakken. Maar hier was ik opeens degene die tegen mensen zei: “wacht, hier moeten we eens iets meer structuur aanbrengen”.’
Welke opdracht kreeg je mee vanuit het management?
‘Het bedrijf groeide heel snel, dus er kwamen veel abonnees bij. We zijn flexibel, mensen starten graag bij ons. Maar bij een abonnementsmodel is het ook fijn als mensen lang blijven, en dat was nog een uitdaging. Daarnaast was er nog weinig geïnvesteerd in het merk. Dus waar staan we voor als merk en wat willen we toevoegen in het leven van mensen? Heel anders dan een functioneel product zoals natuurlijk de abonnementsfiets is. En structuur aanbrengen binnen het team.’
Wat was jouw grootste vooroordeel toen jij startte bij Swapfiets?
‘Dat is een lastige… niet echt een vooroordeel, maar binnen een corporate en in de volwassen FMCG-markt sta je eigenlijk op de schouders van de mensen die daar gepionierd hebben. Nu zit ik in een business waarin je het zelf moet ontdekken. Dan vraag je experts om advies, maar niemand weet het eigenlijk precies. Ondernemerschap voert hier de boventoon, wat betekent dat je af en toe boldness & guts moet hebben: ‘Dit voelt nu het beste en we gaan gewoon’. Omdat je het vaak ook niet weet, dus maar probeert. We starten klein, we leren, testen, leren nog een keer en verbeteren.’