Wat wil je middels het uitoefenen van je vak toevoegen aan de wereld?
We kennen allemaal de Why van Simon Sinek. Ik merk dat het best lastig is om die te vertalen naar jezelf. Zowel thuis als in mijn werk wil ik bouwen en impact maken. Ik wil gemist worden wanneer ik er een week niet ben. Op LinkedIn staat dat ik klanten en medewerkers elke dag een stukje beter en leuker wil maken. Dat typeert mij.
Wat is jouw meest gênante moment uit je carrière?
Het was 2008, de tijd waarin ik dacht dat alles digitaal moest. Dus ik kwam met de Poken, een USB-stick in de vorm van een poppetje. Hiermee kon je digitaal je visitekaartje overdragen. Het was één van mijn eerste wapenfeiten in marketing en ik word er nog steeds mee gepest. Ik heb daardoor geleerd dat niet alles wat digitaal kan, ook digitaal moet.
We blijven mensen die met elkaar willen communiceren en dat gaan we niet doen via een soort veredelde USB-stick.
Welk advies zou je andere CMO’s willen meegeven?
Verlies jezelf niet in data, of in online-first denken. Gebruik het in balans met je onderbuikgevoel en nieuwsgierigheid. Daar ben je marketeer voor geworden! Sla de krant open en je leest de verhalen over Google en Facebook. We vinden er allemaal wat van. Maar tegelijkertijd zijn we ook een beetje verslaafd geworden. Wij hebben vorig jaar in de maand oktober alle online advertenties (behalve recruitment) op alle platformen stopgezet. Dat was spannend, maar we hebben gezien dat het merk AFAS sterk genoeg is om de klappen op te vangen. We zijn ook met branded keywords gestopt. Als iemand al zoekt op AFAS, waarom zou ik Google dan nog geld moeten betalen?
Wat is jouw ultieme droom?
Ik wil elke dag met meer energie thuiskomen dan dat ik ga. En dat gaat heel goed. Bij AFAS ben ik erg graag en ik ga ook graag naar huis, waar een fantastische vrouw, drie mooie kinderen en een lieve hond op me wacht. Die balans is gewoon top. Verder ben ik ook heel blij dat ik bij een bedrijf werk waar succes niet afgemeten wordt in geld, omzet of winst. De menselijke maat voert de boventoon.