Wat is jouw functie bij Nestlé en hoe ziet je team eruit?
Als Business Executive Officer ben ik verantwoordelijk voor alle culinaire producten; de avondmaaltijden kun je simpelweg zeggen. Daaronder vallen de merken Maggi en Garden Gourmet. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het Marketing Communicatie, Media & Digital team. In die laatste rol fungeren we als interne consultant voor alle afdelingen van Nestlé. Dus ook koffie, chocolade en diervoeding.
Hebben A-merken nog wel voldoende onderscheidend vermogen, gezien de enorme groei van private labels?
Het mooie van een A-merk is dat vaak een enorme historie en prachtig verhaal erachter schuilgaat. Maggi bestaat bijvoorbeeld meer dan 125 jaar. Een rijke geschiedenis van vallen en opstaan waarin we een jarenlange leerervaring hebben opgebouwd. Die kennis en ervaring zie je vandaag de dag terug in de kwaliteit van de producten die we onder deze A-merken voeren.
Private label, huismerken, eigen merken en discount merken worden vaak door elkaar gebruikt. Wat zijn de belangrijkste verschillen?
Je hebt merken die klanten zoals Albert Heijn, Aldi en Lidl direct bij voedingsmiddelenleveranciers zoals Nestlé inkopen. Daarnaast worden producten in eigen opdracht ontwikkeld. Retailers ontwikkelen producten ook vaak met een derde partij. Dit zijn de eigen merken of huismerken. Als het bij Aldi of Lidl in de schappen ligt, noem je dat het hard discount merk. En private label is dan een soort verzamelnaam voor die eigen merken en huismerken.
Private labels zijn volgens Nielsen nu goed voor een kleine 30% van de markt. Hoe hebben private labels de afgelopen jaren zo kunnen groeien?
Ik denk dat het allereerst de strategie van de retailers zelf is. Je ziet dat onze klanten als Albert Heijn en Jumbo daar ook meer focus op leggen. Zeker aan de vers-kant zie je dat retailers veel energie en ontwikkeling steken om met nieuwe versproducten hun klanten te verrassen en daarmee een unieke formule neer te zetten. Daar waar wij als A-merk natuurlijk graag onderscheidend willen zijn ten opzichte van concurrerende A-merken, wil Albert Heijn zich natuurlijk ook differentiëren van Jumbo en een Jumbo weer van PLUS etc. Het positieve aan deze ontwikkeling is dat supermarkten meer dan ooit met elkaar concurreren op relevantie en onderscheidend aanbod, in plaats van het oude prijsinstrument.