Een nieuwe sonic brand identity, dat klinkt erg hip. Wat houdt het in?
‘Je kunt het zien als een wereldwijde geluidsbibliotheek, variërend van een soundlogo tot het geluid van een geaccepteerde betaling, en ondersteunende muziek voor commercials. De hele ontwikkeling heeft zo’n vier jaar geduurd.’
Kon dat niet sneller?
’Ja, maar we zijn een wereldwijd merk, we worden geaccepteerd in 210 landen, werken samen met 47 miljoen merchants, we hebben miljoenen kaarthouders… En bij iedereen zal dat sonic brand, we noemen het ook wel de sonic architectuur, moeten resoneren. Dat is geen kleine klus. En je moet het ook nog eens in 1 keer goed doen. We hebben een reputatie hoog te houden. Dan kun je niet over één nacht ijs gaan.’
Waarom noem je het niet gewoon geluidsidentiteit?
‘We hadden een excuus, we zijn een Amerikaans bedrijf. Maar ik ben het met je eens, al dat Engels… Zelf heb ik het liever over geluidsarchitectuur. Maar uiteindelijk het is onze sonic brand. Het omhelst alles, van acceptatiegeluid, muziek voor onder onze commercials, op events… Eigenlijk alle plekken waar een consument met ons in aanraking komt. In iedere situatie waar geluid van toepassing is, kun je iets horen. Een geluid of melodie.’