Ben je meer een salesman of een marketeer?
[Lacht] Ik ben echt een marketeer. Ik houd ervan om merken vanuit een duurzame positionering neer te zetten. Ik wil weten of we over drie jaar ook nog succesvol zijn. In het huidige retail landschap is dat wel een grote uitdaging. Wekelijks zien we retailers omvallen. Ik vind het belangrijk om niet alleen naar de korte termijn verkoopresultaten te kijken, maar juist te durven investeren in de lange termijn.
Stelling: Het gaat om de inhoud, maar een goede marketeer moet ook van het podium houden.
Eens. Ik houd ervan om mijn visie over te dragen en mensen mee te krijgen in mijn enthousiasme. Soms moet je dan ook op je onderbuik vertrouwen. Niet een beetje, maar veel. Je kunt namelijk niet alles onderzoeken. Als je het verhaal durft te delen, dan krijg je ook feedback op je visie. Ik leer daarvan.
Hoe gaat het eigenlijk met Prominent?
We groeien double digit en focussen op het rendement van het bedrijf. Eigenlijk zijn we pas net begonnen en dan is het wel lekker om de wind in de rug te hebben met een herpositionering waar je verantwoordelijk voor bent. Dat schakelt toch iets makkelijker. Onze branche gemiddeld 1,6%. Wij doen het ongeveer 9-10 keer zo goed. We rekenen ons echter niet rijk. In retail moet de omzet elke dag opnieuw verdiend worden. Voor je het weet is het game over.
Hoe houd je het marketingteam bij elkaar als je zo snel groeit?
We hebben een team van 20 man dat ontzettend gedreven is. We zien continu nieuwe mogelijkheden om het merk beter te laden en nieuwe campagnes te bedenken. We werken met goede partners en de beste bureaus. Dat zorgt er ook voor dat we de lat steeds hoger kunnen leggen. Dat geeft veel energie. We willen met het team alleen maar negens en tienen halen. We vieren successen met elkaar, want dat helpt ook gewoon.
Ik hoor alleen maar succesverhalen. Wat is de afgelopen drie jaar faliekant misgegaan?
Met 30 graden buiten zijn dit niet de fijnste maanden in de meubelbranche. Mensen zijn in de zomer niet bezig met meubels kopen, maar gaan liever op vakantie. Je moet dan niet zenuwachtig worden. Dit zijn gewoon de feiten van seizoensinvloed als je een trendanalyse doet op Google. Maar wij gaan niet de stap terug zetten zoals Blokker recent heeft gedaan.