Maar daarnaast is het ook een commercieel merk.
Klopt. Nederlandseloterij.nl is ook een gaming platform waar op dit moment onze spellen samenkomen.
Jullie managen in totaal 7 merken. Hoe zorg je dat de aandacht van al deze merken evenwichtig wordt verdeeld?
Ik heb het vooral organisatorisch aangepakt, door vijf productgroepen te creëren met aparte marketeers. Lotto en Staatsloterij zijn productgroepen, net zoals TOTO, Krasloten en Eurojackpot/Lucky Day. Maar we hebben ook specialistische afdelingen die continue naar het geheel kijken: Marketing & Customer Intelligence, Media, Innovatie. Als je alles zou bekijken op basis van de grootte, dan zou alle aandacht naar Staatsloterij moeten gaan. Maar juist de breedte van ons portfolio is heel sterk. En je wil ook nieuwe merken creëren zoals Eurojackpot, dat met 30 à 40 procent groeit per jaar. Als je daar geen specifieke aandacht aan geeft, zal dat nooit gebeuren.
Stelling: De fusie tussen Staatsloterij en De Lotto was noodzakelijk om te overleven.
De fusie is een logische stap in de veranderende markt. De bundeling van krachten vergroot ook onze maatschappelijke impact; onze afdracht aan de Nederlandse sport en goede doelen. Dus ja, het helpt ons zeker om nu en in de toekomst krachtiger te zijn. Als je beiden zo dichtbij zit qua maatschappelijk gevoel en je acteert in dezelfde markt, dan is een krachtenbundeling wel voor de hand liggend.
Houd je buitenlandse aanbieders zoals Bwin en Unibet nauwlettend in de gaten, aangezien zij zich steeds meer laten zien?
Ik denk dat het goed is om je concurrent serieus te nemen. Dus wij volgen inderdaad heel nadrukkelijk wat zij doen. Zij zijn bijvoorbeeld erg goed in digital marketing en CRM.
Ligt daar voor jullie ook de grootste uitdaging?
Aan de ene kant willen we heel goed worden op CRM en digital marketing, maar aan de andere kant blijft retail ook nog steeds een belangrijk kanaal. We zijn op dit moment de enige officiële aanbieder in retail, met meer dan 6.000 verkooppunten. Onze uitdaging zit dus met name in de juiste combinatie tussen offline en online. Natuurlijk in combinatie met onze ijzersterke merken.
Hoe zouden mensen in jouw team Arno typeren?
Ik denk iemand van de grote ideeën. Mijn vertrouwen naar het team is ook heel groot, waardoor ik ze heel vrij laat in de invulling van die grotere gedachten. Met 7 merken moet dat ook wel.