Is er nog toekomst voor het tankstation nu steeds meer mensen elektrisch rijden?
We willen met Shell Retail de reizen van onze klanten beter maken. Vanuit de gedachte dat de behoefte en de noodzaak van mensen om zich te verplaatsen, om te reizen, altijd zal blijven bestaan. Onze taak is het om tijdens die reizen relevant te blijven, met aantrekkelijke locaties, voeding, de mogelijkheid om te relaxen met goede faciliteiten, zodat mensen toch bij ons willen stoppen, ook in de toekomst.
Hoe ziet het tankstation van de toekomst er volgens die missie uit?
Er is veel meer ruimte om te parkeren, het wordt makkelijker om te stoppen. Er zijn veel meer opladers. Onze eigen energie komt ook van zonnepanelen op de dakken van stations en warmtepompen. Er is een foodcourt, er zijn toiletfaciliteiten, vergaderruimtes. Snel inchecken, bijvoorbeeld even telefoneren. Wij zien geen rol in langere verblijven. Een half uur is voor mensen voldoende om even bij te tanken en daar willen we in voorzien. De grootste verandering betreft dan ook het type locaties. Bij grote locaties zoals aan de A2, worden de contouren van onze plannen al zichtbaar. Daar zit ook een Starbucks en een luxe broodjescounter bij. In woonwijken zullen minder kleinere stations komen. Dat zal het eerste zijn dat je zult merken van de strategie.
En wat zijn de grootste veranderingen die je op mondiaal niveau ziet, ten opzichte van Nederland?
De grootste verandering is de groeiende behoefte aan mobiliteit, vooral in Azië. Mensen die naar hun werk willen en geld willen verdienen. In Nederland en Noordwest Europa blijft de vraag naar mobiliteit stabiel, hij daalt zelfs licht. Er zijn ook meer alternatieven voor de auto. Door de grote schaal pakt men in Aziatische steden meteen door naar schonere voertuigen en meer openbaar vervoer.