Jullie maken dagelijks gebruik van social media. Wat werkt wel en wat werkt niet voor het Mauritshuis?
Voor ons is Twitter Mauritshuis heel belangrijk om direct te reageren en direct antwoord te geven. Facebook Mauritshuis gebruiken we voor het vertellen van verhalen en wedstrijdelementjes, LinkedIn Mauritshuis voor vacatures en de commerciële verhuur. Het is soms lastig om op social media in discussie te gaan. Net als reageren op een bericht maar geen bericht terug krijgen. Als we een telefoonnummer hebben, bellen we soms. Dat levert verrassende momenten op.
Wat vind je van de stelling dat musea gratis moeten zijn?
Het zou mooi zijn als dat voor heel Nederland geldt. Maar ik geloof ook dat als je ergens graag heen wilt, dat je er geld voor over hebt. Bovendien wil je toeristen het mooiste laten zien wat je als land hebt, maar daar ook aan verdienen. Uit onderzoek blijkt dat wij jaarlijks bijna 24 miljoen euro aan de economie van Nederland toevoegen.
Tot slot, welke marketingtip wil je meegeven?
Ik denk dat het heel makkelijk is om je te verschuilen of te verliezen in cijfers, hoe belangrijk ook. Maar ervaar ook wat je bezoeker ervaart. Luister en praat met ze. En uiteindelijk zit je als marketeer niet voor niets op deze plek, je zit daar omdat je expertise hebt. Dat wil niet zeggen dat je de wijsheid in pacht hebt, maar dan vind ik wel dat je ook op je gut feeling mag vertrouwen.