Kim Potters

Marketing director - AkzoNobel
Luisteren
"Ik krijg jeuk van een marketingplan van 24 pagina's"
Kim Potters, marketing director AkzoNobel meent dat verhalen het beste kunnen worden ondersteund met afbeeldingen. 'Dat is veel makkelijker te onthouden.' Klaas Weima sprak met haar voor deze CMOtalk.
Marketing en Kim. Was dat liefde op het eerste gezicht?
‘JA, een volmondig ja! Zelf heb ik psychologie én economie gestudeerd en ik denk dat daar het zaadje werd geplant. Ik vind menselijk gedrag – en hoe je dat kunt beïnvloeden- erg interessant. Wat ik zelf ook interessant vind aan marketing is dat je iets creëert. Tijdens mijn eerste baan - bij Unilever - was ik bij OLA verantwoordelijk voor het maken van die prijskaarten voor ijsjes die je op elke hoek van de straat ziet. Ik vond het geweldig dat ik iets had gemaakt wat voor iedereen zichtbaar was.’

Marketing kun je niet leren. Het zit in je bloed of niet.
‘Je kan er in principe vanuit gaan dat marketing te leren is, maar je moet er wel gevoel voor hebben en het met name leuk vinden. Anders mis je de nieuwsgierigheid naar waarom de consument dingen doet. Je ziet verder steeds meer dat marketing gedreven wordt door analyse en data. In je team is het dus ook goed om te zoeken naar een combinatie van mensen. Sommigen zijn goed in het schrijven van consumer insights, anderen juist weer beter in het analyseren en het bepalen van doelstellingen.’

Wordt het belang van contentmarketing overschat?
‘In sommige gevallen wel. Voor ons is het belangrijk omdat ons product high involvement is. Wat wij nu zien is dat in retail de markt promotiegedreven is. Met name als je kijkt naar witte muurverf. Wij als Nederlanders zijn tamelijk saai, want wij schilderen vooral wit. Dat zien wij natuurlijk heel graag veranderen. Juist in die kleurkeuze kunnen we veel waarde toevoegen. Het is niet zo dat mensen op een middag ineens denken: ‘Weet je wat, ik ga nu verf halen en m’n muur schilderen’. Het is best spannend om je huis te schilderen. Om mensen te begeleiden hebben we twee jaar geleden de ‘Flexa Visualizer’ app gelanceerd. Hiermee maak je een foto van je huis, kies je een kleur zie je direct hoe je muur eruit zal zien. De app is nu 100.000 keer gedownload.’

Kun je in de app ook direct tot aankoop overgaan?
‘Momenteel nog niet. We denken er wel over na. Uit onderzoek blijkt dat de online aankoop van verf nog extreem laag is. Op dit moment koopt slechts 1% van de Nederlanders verf online. Mensen zoeken zekerheid over de aankoop van verf, en willen een expert spreken. Maar als we mensen daarmee kunnen helpen – bijvoorbeeld met de app - dan kunnen we onze Channel Strategy beter invullen.’

Zou Microsoft Word verboden moeten worden voor marketeers?
‘Ik krijg altijd jeuk als ik veel tekst zie. Een marketingplan van 24 pagina’s; dat vind ik best een uitdaging. Zelf ben ik van de plaatjes. Verhalen kunnen het beste worden ondersteund met afbeeldingen. Dat is veel makkelijker te onthouden.’

Onlangs hebben jullie iets interessants gedaan vanuit Sikkens, het ‘Kleurinitiatief’. Vertel.
‘Ja, daar zijn we trots op. AkzoNobel heeft wereldwijd een Human Cities project. Het idee is om meer kleur te brengen in de maatschappij. Zo hebben we in Rio de Janeiro kleur gegeven aan de favela’s. We wilden in Nederland een doorvertaling, met als belangrijk doel om onze medewerkers te betrekken. Zodat zij trots zijn op het merk waarvoor ze werken. Daar is het ‘Kleurinitiatief’ uit voortgekomen. Als werknemer kun je een school aandragen die wel een opknapbeurt kan gebruiken. Als die school geselecteerd wordt, knappen we daar één ruimte op. Dat doen we samen met oud-Sikkens schilders die schilders uit de vakopleiding onder hun hoede hebben genomen. Inmiddels hebben we al rond de 15 scholen opgeknapt en er staan er evenveel in de planning voor de komende maanden.’

Hoe zit het eigenlijk met het glazen plafond bij AkzoNobel?
‘Het glazen plafond zit eerder in vrouwen zelf - of in de maatschappij - dan bij bedrijven. Onze CFO is een vrouw en wij zitten met een paar vrouwen in het MT. We moeten het onszelf niet te moeilijk maken. Het zijn ook de keuzes die je maakt over hoe je met je carrière en privéleven omgaat. Ik heb een gezin van één kind en een tweede op komst, maar kies bewust om vijf dagen te werken.’

Waar lig je ’s nachts wakker van?
‘Mijn hele leven werk ik al bij multinationals en daar worden processen steeds belangrijker. Ik kan wakker liggen als mijn doelen moeilijk gehaald worden omdat het proces meer een doel is - dan een middel - om doelen te bereiken. Deze manier van werken contrasteert erg met mijn ondernemende profiel.’

Tot slot; heb je nog een primeur voor ons?
‘We komen binnenkort met een nieuwe kleurtester waarmee mensen thuis een kleur kunnen uitproberen. Je brengt dan een klein beetje verf op de muur aan, eventueel in een paar kleuren. Vervolgens kun je zien hoe het er overdag uitziet, of ‘s avonds met minder licht. Ik kan nu helaas niets laten zien, maar het komt er snel aan!’

Dit interview is samenvatting van het gesprek met Kim Potters. Beluister de gehele podcast hier.

Contact

Vragen over CMOtalk? Of ben je zelf een CMO en wil je graag in gesprek met Klaas Weima? Stuur een mail naar Klaas.