Hoe ben je eigenlijk in het marketingvak gerold?
“Toen ik 18 was, had ik de ambitie om de filmacademie te doen. Maar ik was nog te onvolwassen en had in die zin nog te weinig shit meegemaakt in mijn leven. Geen drugs, geen gescheiden ouders etc. Uiteindelijk koos ik ervoor om finance te gaan studeren. Tijdens mijn studie werd er vanuit Procter & Gamble een MBA Sales Scholarship uitgeschreven, die ik won. De prijs was 20.000 dollar, maar ik moest wel drie maanden komen werken bij P&G. Dat beviel van beide kanten zo goed, dat ik er uiteindelijk 7,5 jaar van heb gemaakt. Dus zo ben ik, zonder marketingopleiding, in het vak terechtgekomen.”
Na 7,5 jaar P&G heb je de volgende stap gemaakt naar Bavaria. Ben jij de man achter het Bavaria jurkje?
“Je doet zoiets nooit alleen. Wat je nodig hebt is een paar gekken die erin geloven én die ervoor zorgen dat je het voor elkaar krijgt. Daar was ik er een van."
En nu FrieslandCampina. Hoe ben je daar terechtgekomen?
“Ik ben gestart bij FrieslandCampina Benelux, waar ik verantwoordelijk was voor marketing in België, Nederland en Foodservice. Na twee jaar werd ik gevraagd om mijn rol internationaal op grotere schaal te repliceren. Dat doe ik nu ook alweer twee jaar. Omdat ik bij P&G ook veel bezig was met digitale marketing, ben ik een aantal maanden geleden gevraagd om ook FrieslandCampina digitaal naar een hoger plan te tillen.”
Slaap je nog wel?
“Mijn dag begint meestal al om 5:30 uur. Ik start met eerst met wat yoga-oefeningen en zit ik een uur later al met Azië aan de telefoon. Het tijdsverschil vraagt natuurlijk nogal toewijding. Maar mijn enthousiasme zorgt ervoor dat ik het aankan. En ik heb het geluk dat ik maar weinig slaap nodig heb.”
Wat was nou het moment dat je dacht; marketing, dat is mijn vak.
“De interesse voor marketing heeft met mijn persoonlijkheid te maken. Ik ben een nieuwsgierig aagje. Hoe ouder ik word, hoe nieuwsgieriger ik ook word. Daarnaast hou ik erg van verhalen vertellen. Die combinatie met finance vond ik eigenlijk alleen in het marketingvak.”
Welke overeenkomsten en verschillen zie je tussen de bedrijven waarvoor je hebt gewerkt?
“Bavaria en FrieslandCampina zijn oer-Hollandse merken met een mooie geschiedenis en familiekarakter. Bij Bavaria zijn de aandeelhouders de familie en bij FrieslandCampina zijn dat de boeren. Dat geeft een ander soort dynamiek, want P&G is een Amerikaans en beursgenoteerd bedrijf. P&G stuurt heel strak op cijfers en processen. De Amerikanen hebben hun systemen goed op orde. Hier in Nederland hebben we er een handje van om elke proces weer opnieuw uit te vinden.”