Voorheen werkte je als marketeer bij Coca-Cola en PostNL. Hoe maak je dan de overstap naar commercieel directeur bij een gerechtsdeurwaarder?
Ik heb nooit bewust gekozen voor een bepaalde branche. In het verleden heb ik vloerbedekking verkocht (Forbo), limonade bij Coca-Cola en daarna postzegels. Maar ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de business-to-business kant. Ik ben als marketeer opgevoed, maar hoe breng je het marketing-denken in de praktijk? Het gaat niet alleen om de klanten, maar ook om de klanten van de klanten. Ik moest daarom een weg zien te vinden in een interessant, dynamisch en soms ook wel complex werkveld.
Hoe ziet een werkdag van jou eruit?
Ik probeer naast de ‘verplichte nummers’ veel tijd te besteden aan onze klanten en dan met name hoe zij hun creditmanagement proces hebben ingericht. Denk aan bijvoorbeeld financiële dienstverleners, zorgverzekeraars of thuiswinkelorganisaties, zoals een van onze grootste klanten: Bol.com. Het is interessant om te zien hoe de gehele customer journey wordt vormgegeven, maar dat het laatste en belangrijkste stuk, de betaling, bijzonder weinig aandacht krijgt. Dat is waar wij in beeld komen om te adviseren.
GGN geeft aan dat ‘aandacht loont’. Hoe komt dat tot uiting bij een incasso-dienstverlener?
Wij helpen onze opdrachtgevers door te zorgen dat hun klanten betalen, dat is best complex. Want de vraag is eigenlijk: waarom wordt er niet betaald? Hier kunnen veel redenen voor zijn, dat is iets waar wij met de klant achter proberen te komen en zo te zorgen dat ze uiteindelijk toch gaan betalen. We willen een gedragsverandering bewerkstelligen. De juiste middelen, boodschap en timing is dan belangrijk om de debiteur te verleiden om toch netjes aan zijn of haar verplichtingen te voldoen.