Hoe doe je dat dan?
‘Door er heel veel over te communiceren. Zo hadden we vorige week een leiderschap bijeenkomst waar dit thema centraal stond. En elke maandagochtend organiseren we Blue Beat, een centrale update voor alle winkels. Onze directeur winkels, Sonja, is de host van de show. En ik ben vaak een vaste gast. Met videoverbinding, in onze eigen studio. We nemen dan de komende week door, maar koppelen dat altijd aan de missie. En zo komt steeds het meer tot leven bij onze medewerkers.’
Checkt iedereen elke maandag ook echt in?
‘Ja, we meten het altijd en je ziet iedereen vanuit alle winkels inbellen, vaak bijna alle 1050.. Mensen kunnen vragen stellen, feedback geven en terugkijken. Ik vind het heel leuk om te doen. Toen ik begon bij Albert Heijn, wilde ik ook dat de medewerkers altijd als eerste de tv-commercials zouden zien. Dat was toen niet altijd het geval. Het is natuurlijk heel raar als je vakken vult bij Albert Heijn, je moeder je als eerste vertelt over de nieuwe campagne. Het is een belangrijke taak van de directeur marketing om die interne communicatie op orde te brengen.’
Nog even terug naar de missie. Hoe voelt de consument die over alle kanalen heen?
‘We vertellen veel meer over beter eten. Naast het blauw van AH en oranje van Bonus hebben we nu zeegroen geïntroduceerd als derde kleur, voor het communiceren van alles over beter eten. Ik geloof in kleuren in communicatie. Dat zie je terug in de winkel, zodat klanten kunnen navigeren naar duurzame producten en gezondere keuzes. Er is ook een beter eten magazine en een nieuwsbrief, we plaatsen advertorials in de dagbladen. Daarnaast hebben we het vegetarische assortiment enorm uitgebreid: meer dan een meter schapruimte erbij en ook dat is herkenbaar aan het zeegroen. En in de app kun je nu heel makkelijk switchen van vlees naar een vegetarische variant.’