Heb je Goldschmeding betrokken bij je why-exercitie?
Een keer in de zoveel tijd ga ik bij Frits langs en hebben we gesprekken over marketing. Hij is altijd marketing-gericht geweest. We praten over waar ik mee bezig ben en zijn visie op zaken. Naast het feit dat het heel leuk is om hem te spreken, is dat inspirerend. Ik ben elke keer trots dat hij nog zo betrokken is bij zijn ‘kindje’, hij is al dik in de tachtig.
Hoe zou je het talent van hem voor marketing omschrijven?
Hij heeft altijd een substantieel budget opzij gezet voor marketing en besefte zich dat men allereerst de naam Randstad moet kennen. In zijn tijd kon je dat kopen. We waren heel veel op radio en tv, adverteerden veel. Hij dacht na over sponsoring. Tijden zijn wel veranderd. Veel van wat toen werkte, zou nu niet meer werken, maar hij er een uitstekende neus voor hoe te laten zien wat Randstad kon betekenen. In die tijd was uitzenden niet zo populair, je wilde toch een vast contract.
In je Twitter bio spreek je vrij informeel: “Dat je jezelf niet te serieus moet nemen, anderen doen dat namelijk ook niet!” Wat zegt dit over jou?
Dat is eigenlijk heel simpel: ik neem mezelf dus echt niet al te serieus. Ik las een boek van Dale Carnegie waarin staat dat je er vanuit moet gaan dat jij de enige bent in de hele wereld die denkt op jouw manier. Dus, waarom zou een mens het met jou eens zijn? Als je dat uitgangspunt hanteert, dat iedereen verschillend is en dat je er samen iets van moet maken, dan kun je dat maar beter op een vrolijke en positieve manier doen. Ik hou niet van mensen die zichzelf voorstaan op alle prestaties die ze geleverd hebben. Ik sta ‘s morgens op, ik ben positief en wil een leuke dag hebben. Ik ga er van uit dat anderen ook een leuke dag willen hebben. Ik zorg dus, waar dat kan, dat het leuk wordt waar ik binnenkom. Ik maak ook grapjes ten koste van mezelf.
Stelling: Het CV is het meest achterhaalde wervingsmiddel dat er bestaat.
Ik kan het niet meer met je eens zijn. Het gaat over je talent en wat je kunt. Je leerde als het goed is van wat je hebt gedaan, dus het is fijn om te weten, maar waar je toe in staat bent, dát vind ik met name belangrijk. Bij mijn eigen sollicitaties gooi ik dat CV al heel snel aan de kant en dan vraag ik: vertel eens je verhaal en wat wil je doen bij Randstad?
Is opleiding nog belangrijk of gaat het veel meer om mogelijkheden?
Het laatste. Het gaat veel meer om talent, om dingen die je kunt, om zaken die je verzameld hebt in je leven. Als ik kijk naar wat ik op school heb geleerd, ik kan me het echt niet herinneren. Natuurlijk leer je regelmaat, je leert afspraken nakomen, je leert samenwerken, dat is mooi. Een opleiding is een basis.
Hoe werkt het dan bij Randstad? Het eerste wat wordt overlegd is een CV om te kijken of er een match is. Kan je dat met jouw visie veranderen?
Met de introductie van ‘worden wie je bent’ namen we gelijk de proef op de som. We stelden een persoonlijkheidstest ter beschikking. Heel veel vragen proberen bloot te leggen waar jij goed in bent en waar jij thuis zou horen. We halen ook onze opdrachtgevers over een cultuurtest te maken. Naast dat je moet passen qua kunnen is een fit in cultuur minstens zo belangrijk. We zetten dus stappen. Voor veel opdrachtgevers is een CV met opleiding nog de basis, maar we gaan zeker in gesprek als we denken dat een kandidaat past, ook al voldoet hij in eerste instantie niet aan de voorwaarden.
Het Belgische Accent Job, maakt met haar App Swop-a-Job, solliciteren kinderlijk eenvoudig. Het lijkt op Tinder, je swiped van baan naar baan en je swiped naar rechts als je er wilt solliciteren. Is dat een bedreiging voor Randstad?
Absoluut niet. Het is één van de vele apps. Wij hebben zelf ook eentje: Randstad Go. In Nederland heeft de app inmiddels 80.000 downloads. De applicatie maakt een aantal zaken makkelijker. Je kunt je uren invullen, je kunt je verloning zien, je krijg je salarisstrook, maar je kunt je ook, voor studenten bijvoorbeeld, opgeven voor klussen. Dan kun je per klus ja of nee zeggen, en dan wordt je ingepland of niet. Voor korte termijnklussen werkt het. Persoonlijk denk ik dat heel veel digitaal kan en dat een match door een pc gemaakt kan worden, maar uiteindelijk gaat het over mensen. Op ‘papier’ kan ik perfect bij jouw bedrijf passen, maar ik kan binnenkomen en je weet dat het niks wordt. Je denkt, ik moet die lange slungel niet. Dat is jouw emotie. Wij hebben een tool ‘Randstad direct’ waarbij je als opdrachtgever automatisch kunt matchen, dus eigenlijk ‘Swop-a-job’. We merken dat een persoonlijk gesprek beslissend is. Ook al is een match uit de test gekomen en hebben we een cultuurtest, een persoonlijkheidstest en allerlei andere testen gedaan.