Fleur Dujardin

CEO
InShared
"Innovatie in de markt gaat niet hard genoeg"
InShared is de snelst groeiende online verzekeraar van Nederland. Sinds afgelopen zomer is Fleur Dujardin CEO van InShared. In deze CMOtalk een openhartig gesprek over leiderschap, cultuur en ambitie. “We willen groot worden, door onze klanten blij te maken en daarbij klein te blijven.”
Hoe ben je op de positie van CEO van InShared gekomen?
Ik kende InShared vanuit de markt en vond het altijd al een sterke propositie en sterk merk. De afgelopen 15 jaar heb ik in de financiële dienstverlening gewerkt. Eerst bij Postbank en ING, als marketingmanager. En de laatste 6 jaar bij de verzekeraars Delta Lloyd en Ohra als commercieel directeur. Deze zomer is InShared volledig eigendom geworden van Achmea. Ze zochten een directeur met ervaring in direct verzekeren, marketing en innovatie. Ik hoefde niet lang na te denken toen ik werd gevraagd.

Hoe is het om naar de concurrent over te stappen?
Dat ervaar ik als een heel mooie stap. Het voordeel is dat je de markt en ontwikkelingen kent, waardoor je snel op het goede niveau zit en weet waar je je aandacht op moet richten. Tegelijkertijd is het een wereld van verschil. InShared is meer een start-up, bijna een familiebedrijf, dan dat het een verzekeringsbedrijf is.

Hoe hou je het vol om na 15 jaar nog steeds in de financiële sector werkzaam te zijn?
Toen ik mijn carrière begon, leek mij de financiële sector eigenlijk best saai en stoffig. Ik had toen dus niet verwacht dat ik daar na 15 jaar nog steeds zou werken. Na mijn eerste baan bij een internationale startup wilde ik meer met marketing, internet en data en zo ben ik bij Postbank terecht gekomen. Ik werd al snel verliefd op de sector. Het is een interessante wereld waar veel gebeurt en moet gebeuren en maatschappelijk relevant. Het is geen moment saai.

InShared klinkt als een marketingsprookje: innovatief, digitaal, transparant en ook nog eens een double digital growth. Wat gaat er niet goed?
InShared is geen sprookje, maar echt! Het is wel zo dat we met een digitale dienstverlening en een eerlijke propositie een gat in de markt te pakken hebben, waardoor we de afgelopen jaren hard aan het groeien zijn. Het is een uitdaging om dat vol te blijven houden en dat zal alleen maar spannender worden naarmate we zelf groter worden. Gelukkig zitten de concurrenten ook niet stil. Ik vind wel dat innovatie in de markt en dus ook bij ons, als uitdager in die markt, nog niet hard genoeg gaat. Het echt veranderen van businessmodellen en heel andere producten en diensten bieden, staat nog in de kinderschoenen. Binnen InShared zorgen we ervoor dat er voldoende ruimte is voor het testen van nieuwe ideeën. Medewerkers mogen 10% van hun tijd besteden aan innovatie. Innovatie is geen doel, maar het middel om relevante producten en diensten aan te blijven bieden aan onze klanten.
Stelling 1: InShared is de reddingsboei voor Achmea.
Het leuke is dat je eigenlijk een maritieme stelling neerlegt. Zelf gebruiken we ook vaak een maritieme beeldspraak: InShared is de speedboot en Achmea het moederschip. Daarmee zijn we een sterk tandem, maar wel in eigen kracht en functie voor elkaar. Achmea is marktleider met een schat aan data, kennis en ervaring en is de risicodrager onder alle verzekeringsactiviteiten die we als InShared doen. InShared brengt ondernemerschap, snelheid en veel kennis op het gebied van digitale business. Daarmee hebben we allebei een duidelijk eigen rol en we moeten zorgen dat we dat zo houden. Als je de speedboot op het moederschip zet, dan haal je de snelheid eruit. Laat je het moederschip op het speedbootje zitten, dan zinken we met z’n allen.

In 2013 was het één van je missies om bij te dragen aan het herstel van de financiële markt. In hoeverre ben je daarin geslaagd?
Ik denk dat er de afgelopen jaren absoluut stappen in die richting zijn gezet. Het vertrouwen in de sector is zeker na de crisis gegroeid. Vertrouwen is in mijn ogen de basis van alle business die we doen. Je moet het elke dag weer verdienen en waarmaken. Ik vind het belangrijk dat continu uit te dragen naar de mensen met wie ik werk. Dus ik denk dat die missie van mij, en met mij vele anderen, nooit klaar is.
Dat geld terugstorten stoelt op het oorspronkelijke verhaal van verzekeren. De boeren die geld in een pot stopten, mocht hun boerderij afbranden. Heeft dat verhaal jullie geïnspireerd?
Jazeker. Vroeger was er op basis van vertrouwen een afspraak onder boeren met een eigen boerderij: elk jaar leggen we allemaal geld in. Mocht er een boerderij afbranden, dan gebruiken we die pot. Als InShared staan we daar volledig voor. Dat is iets wat op een moderne manier nog steeds zo is en wat we beloven aan onze klant. Dat is écht de basisgedachte van verzekeren.

Waar wil jij over 3 jaar staan?
Ik ben nu een half jaar bezig bij InShared en ben begonnen met veel praten en luisteren naar iedereen binnen InShared om een goed beeld te krijgen. Daarna zijn we een traject gestart om de koers voor de komende jaren vast te stellen. Dat noemen we InShared Take Two met een ambitie op drie vlakken:
1. Groei: zorgen dat we de double digital growth blijven laten zien met onze bestaande merken (InShared en HEMA verzekeringen) en ik hoop dat we dan twee nieuwe partijen hebben aangesloten op ons platform.
2. Klant: blijven bewijzen dat goede selfservice zorgt voor zeer tevreden klanten met een cijfer boven de 8 en positieve NPS op de processen die ertoe doen.
3. Organisatie: ervoor zorgen dat we, ondanks de groei en nieuwe business, snel, daadkrachtig en klein blijven als organisatie. In één zin; groot worden en blij maken door klein te blijven.

Stelling 2: Goede leiders zijn schaars in Nederland, maar goede volgers zijn nog schaarser.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen op zijn eigen terrein talent en leiderschap heeft. Binnen een organisatie als InShared, een superplatte organisatie, werken we met stevige professionals die allemaal leider op hun eigen terrein zijn. De kunst is om die leiders in hun juiste rol te zetten, samen te laten werken aan een gezamenlijke uitdaging.

Wat doe jij zelf om je scherp te houden en je te ontwikkelen?
Zijn wie ik ben: nieuwsgierig. Veel praten, maar nog meer luisteren en lezen. Om mijn nachtkastje ligt een gevarieerd aanbod van de Linda tot aan Daniel Kahneman, soms meer filosofische stukken. Ik lees ook graag het verhaal achter mensen. Biografieën van Jobs, Musk tot Mandela, spel ik van voor tot achter. Hoe is iemand, hoe beweegt iemand, hoe zorgt iemand ervoor om de bijzondere dingen te doen die hij doet? Nieuwsgierigheid en vragen stellen, zorgen voor mijn ontwikkeling.

Stelling 3: de kunst van het vragen stellen leer je niet op school maar op straat.
Oneens. De kunst van het vragen stellen leer je in het leven. Op school, op straat, op kantoor, aan de keukentafel met mijn kinderen. Vragen stellen is een heel mooi goed. Ik geloof dat je veel leert als je vragen stelt en achter dingen komt die je van tevoren nooit had kunnen bedenken.
Wat zijn jouw ervaringen met een agile cultuur en hoe implementeer je dat binnen een organisatie?
Agile is het verboden woord bij InShared omdat het zo’n hype is op dit moment. Het wordt te pas en te onpas gebruikt als de oplossing voor alle problemen. Tegelijkertijd is het wel the way to go en de basis van hoe InShared werkt. We noemen het zelf liever het huiskamergevoel van InShared. En in die kamer zitten de IT’er, marketeer en datagoeroe met elkaar aan tafel dingen te doen. Kenmerkend voor de manier van werken zijn voor mij de elementen eigenaarschap, multidisciplinair samenwerken en daadkracht: dingen doen.

Hoe heb je dat binnen je organisatie gekregen?
Wat het makkelijk maakt binnen InShared is allereerst dat iedereen heel scherp heeft waar we voor staan en wat het DNA van het bedrijf is. Ten tweede is InShared gestart aan de keukentafel met die startup mentaliteit en manier van werken. Er hoeft dus niets gebouwd of afgebroken te worden qua cultuur en manier van werken. De uitdaging is om dat juist vast te houden nu we groter worden.

Welke scoop kun je met ons delen?
We zijn op dit moment het platform van InShared, de basis van InShared, aan het klaarmaken om internationaal te gaan. Om met en voor partijen in het buitenland een Greenfield te starten of hun portefeuille te digitaliseren. Een nieuwe business die we aan het opstarten zijn, een b2b propositie onder de naam OutShared.
Privacy statement
Powered by
Energize

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door