Charlotte Zelders

CMO
ANWB
"Om maatschappelijke impact te maken, moet je keuzes durven maken."
Met bijna 5 miljoen leden kun je stellen dat de ANWB een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Hoe kies je als merk dan relevante thema’s waarmee je echt impact kunt maken? Klaas Weima interviewt Charlotte Zelders, CMO ANWB. ‘Om echte resultaten te halen, moet je keuzes durven maken, en soms betekent dat kill your darlings.
Heeft de ANWB lang moeten zoeken naar zijn purpose?
‘Nee, want die bestaat al sinds de oprichting, in 1883. De reden dat we toen zijn opgericht was om het fietsen te bevorderen, waaronder het wegnemen van belemmeringen voor mensen om dit nieuwe vervoersmiddel te gebruiken. Dat is op zichzelf al een maatschappelijk nut, en dat is in de jaren erna eigenlijk nooit anders geweest.’

Hoe omschrijf je die purpose van de ANWB nu, dat maatschappelijke nut voor de leden?
‘Onze missie is dat wij alle Nederlanders zorgeloos en met plezier onderweg willen laten gaan. Alles wat we doen is daarop gericht. Alle initiatieven, maar ook zeker onze commerciële producten. Dat gaat soms ook echt hand in hand. De Veilig Rijden Autoverzekering bijvoorbeeld: op basis van veilig rijgedrag wordt je beloond zodat je uiteindelijk minder premie hoeft te betalen.
Had je een bepaalde perceptie van het merk voordat je er startte?
‘Ik had wel de perceptie dat het een organisatie was die veel met vervoer bezig is, zowel auto als fiets, daar Nederlanders mee helpt en ook wel producten aanbiedt. Maar ik had ook het beeld van de ANWB-stelletjes. Daar kreeg ik ook regelmatig grappen over te horen wanneer ik mensen vertelde dat ik bij de ANWB ging werken.’

Maar ook ANWB als een beetje stoffig, een beetje Haags, een beetje old school?

‘Mensen zeiden dat wel tegen me, maar toen ik me ging verdiepen, was ik verrast hoe innovatief de ANWB eigenlijk is. Dus dat beeld kon al snel de prullenbak in. Wat we allemaal doen met die gigantische bak aan data, qua digitalisering, personalisatie en innovatieve producten. De ANWB loopt juist vooruit.’
Je hebt 80 mensen in je team. Hoe ziet dat team er uit?
‘Het zijn zowel specialisten als generalisten. Contentcreatie en -distributie voor onze eigen kanalen zoals anwb.nl, onze nieuwsbrieven en uiteraard de Kampioen, is een belangrijk onderdeel. Een ander team houdt zich bezig met de creatie/media voor onze paid kanalen. We doen daarbij steeds meer inhouse, zoals social en programmatic. Een ander belangrijk onderdeel is leden marketing, we zijn natuurlijk een vereniging met bijna 5 miljoen leden en we willen het voor leden zo leuk en zo aantrekkelijk mogelijk maken om lid te worden, te zijn en te blijven.’
Waar start je, zodra je besluit een maatschappelijk betrokken merk te zijn?
‘Als je het hebt over de organisatie van purpose, dan is er bij ons één Maatschappelijk team echt bezig om nieuwe initiatieven op dit vlak te ontplooien en te zorgen dat het vervolgens ook gebeurt. Zoals het initiatief ANWB AutoMaatje, waarbij autobezitters vrijwillig minder mobiele plaatsgenoten vervoeren en helpen van A naar B te komen. Inmiddels werken er ruim 80 gemeenten mee aan dit concept. Vanuit marketing en communicatie zorgen we voor de zichtbaarheid van AutoMaatje. Overigens hebben we dit jaar wel een duidelijke keuze gemaakt om Automaatje alleen via PR te ondersteunen en ons budget voor zichtbaarheid volledig in te zetten op één thema en dat is ‘Elk kind veilig op de fiets’.

Wat houdt deze nieuwe campagne in?
‘We willen ouders en scholen meegeven dat kinderen zelf meters moeten maken op de fiets, zodat ze zich later veilig in het verkeer kunnen bewegen. Want jong geleerd is oud gedaan. In de commercial zie je een meisje dat hard oefent op een BMX-fiets in een half pipe, uiteindelijk kan ze het en is ze super trots. Maar vervolgens stapt ze -zonder helm- op haar fietsje in het normale verkeer, raakt ze afgeleid en ziet ze de naderende auto niet. Gelukkig loopt het goed af. Maar meters maken in het verkeer, dat is zo belangrijk. We hebben gekozen voor een boodschap die hopelijk raakt, waardoor ouders weer samen met hun kind gaan fietsen. Ik ben zelf ook moeder van twee kinderen, dus ik snap hoe makkelijk een bakfiets is. Maar de consequentie daarvan is dat kinderen niet leren om zelf ergens naartoe te fietsen.’
Zien jullie dat ook op basis van onderzoek, dat kinderen op de basisschool steeds minder fietsen?
‘Ja, maar ook dat op basisscholen steeds minder verkeersexamens worden afgenomen. Daar maken we ons zorgen om. Kinderen worden ook vaker met de auto naar school gebracht, wat sowieso rondom scholen weer tot verkeersonveilige situaties leidt. Verkeersveiligheid is een thema waar we heel actief mee bezig zijn.’

Hoe geven jullie verder invulling op dit thema?
‘Aan de ene kant willen we zorgen voor meer bewustwording, daarnaast is bewijsvoering essentieel. We willen laten zien dat wij er wat aan doen, maar dat je ook zelf kunt bijdragen. Dus we werken op verschillende niveaus. Bijvoorbeeld met het ANWB Fonds waarmee we dit jaar een aantal schoolpleinen omtoveren tot verkeerspleinen waar kinderen spelenderwijs kunnen oefenen. En op dit moment staat het Kinderfietsenplan centraal, waarbij we fietsen inzamelen voor kinderen uit gezinnen die zich geen fiets kunnen permitteren. 1 op de 3 huishoudens heeft een fiets in de schuur staan die niet wordt gebruikt. Dat zijn 3,8 miljoen fietsen die ongebruikt in schuurtjes staan! Dus we verzamelen die fietsen, knappen ze op en zorgen met onze partners dat ze terecht komen op plekken waar de fietsen het hardst nodig zijn. Een super mooi initiatief waar we veel kinderen blij mee kunnen maken.’
Wanneer zijn jullie met dit initiatief begonnen?
‘In 2014, tot aan deze campagne hebben we 20.000 fietsen ingezameld en opgeknapt. En we zijn supertrots dat we nu na 5 weken campagne bijna 12.000 fietsen hebben ingezameld, terwijl de doelstelling 15.000 was voor het hele jaar. Dus we hopen aan het eind van 2021 ver boven die 15.000 uit te komen.’

Dus kiezen voor 1 thema werpt zijn vruchten af.
‘Ja, we zetten de komende tijd binnen het thema in op drie initiatieven: het Kinderfietsenplan, het programma Streetwise, waarmee we kinderen op school leren fietsen, en de fietsverlichtingsactie die we ook al een aantal jaar doen. Met ook drie keer een bewijsvoering die we koppelen aan dit thema. Dit betekent dat AutoMaatje het dit jaar dus moet hebben van PR. Gelukkig lukt dit heel goed omdat we voor AutoMaatje dit jaar heel relevant zijn wat betreft hulp bieden aan mensen die naar vaccinatiecentra en stemlocaties wilden.’

Hoe maak je die keuze en overtuig je vervolgens de rest dat je moet inzetten op één thema?
‘Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, namelijk dat steeds meer mensen deel gaan nemen aan onze maatschappelijke initiatieven. Wat we zagen na onderzoek was dat die maatschappelijke kant van de ANWB helemaal niet zo bekend was. Een deel van het lidmaatschapsgeld wordt jaarlijks besteed aan maatschappelijke initiatieven. Mensen antwoordden dat als zij dit wisten, dat dit een goede reden was om lid te worden en te blijven. Dus daar lag ook een mooie kans om echt een keuze te maken en 1 thema groot te maken. Binnen de campagne hebben we hierdoor een tv-commercial kunnen ontwikkelen. We hebben bewust gekozen voor een impactvolle spot waarmee we hopen mensen echt in beweging te krijgen.

‘De Kampioen levert hier ook een grote bijdrage aan, veel mensen geven aan dat ze weten van de campagne dankzij de Kampioen. Misschien denk je dat het blad iedere maand vrij snel op de oud papier stapel belandt, maar driekwart wordt goed gelezen. Ik geloof dat de TV campagne en de Kampioen elkaar versterken. In de Kampioen hadden we een artikel van acht pagina’s, over alle ins en outs en alle ontwikkelingen omtrent het veilig fietsen van kinderen. Kennelijk zet dat aan het denken. De sterke impact heeft mij wel verrast. Aan de andere kant is het ook het grootste blad van Nederland met een oplage van ongeveer 3,5 miljoen.’
Hoe blijft ANWB relevant voor de jongere doelgroep?
‘Binnen mobiliteit bouwen we het domein fietsen heel erg uit, omdat dit voor jongeren (niet-autobezitters) heel erg relevant is. Maar we zijn ook heel actief bezig met onze social en videokanaal-strategie. We hebben een format ontwikkeld, Wegenwacht Onderzoekt, wat zo goed aanslaat dat we sinds September 2020 op basis van views en kijktijd een vaste positie hebben gekregen in de top 10 van YouTube. Daarnaast is het thema ‘van bezit naar gebruik’ een thema waar we veel aandacht aan besteden, mede vanuit onze strategie om ons in te zetten voor een duurzaam, veilig en bereikbaar Nederland. Intern hebben we het over triple zero; nul files, nul uitstoot en nul verkeersdoden. Daar willen we naartoe werken. Zo loopt er nu een proef met elektrische deelscooter Check. Die proef, met een speciaal ontwikkelde e-scooter training, draait in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Breda. Leden kunnen zonder starttarief de Check-scooter rijden. We zitten dus nauw op de trends en bewegen mee.’
Heb jij een persoonlijke missie binnen de ANWB?
‘Mijn missie betreft het versterken en verbreden van het merk ANWB. Nu zijn we een heel sterk merk als je bijvoorbeeld kijkt naar de waarde betrouwbaar. Dat is echt prachtig, dus dat koesteren we enorm. Ik geloof dat we nog wat dichter naar onze essentie kunnen: namelijk “helpen”. Wij helpen mensen elke dag goed op weg. Ik hoop over een aantal jaar dat mensen, zoals ze Volvo koppelen aan veiligheid, ANWB koppelen aan helpen. Als dat gebeurt, kunnen wij het merk nog verder verbreden en ook op andere vlakken heel relevant zijn, vanuit de oorsprong helpen.’
Bio
Charlotte Zelders is Chief Marketing Officer bij de ANWB. Charlotte werkt met een team van 80 marketing-, communicatie- en contentprofessionals aan een sterk en maatschappelijk merk voor de ANWB. Voor de ANWB werkte ze 17 jaar voor verschillende fast movers, waaronder Pepsico en Campina. De ANWB bestaat al 138 jaar, sinds 1883, en telt bijna 5 miljoen leden.
Privacy statement
Powered by
Energize

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door