Wanneer zijn jullie met dit initiatief begonnen?
‘In 2014, tot aan deze campagne hebben we 20.000 fietsen ingezameld en opgeknapt. En we zijn supertrots dat we nu na 5 weken campagne bijna 12.000 fietsen hebben ingezameld, terwijl de doelstelling 15.000 was voor het hele jaar. Dus we hopen aan het eind van 2021 ver boven die 15.000 uit te komen.’
Dus kiezen voor 1 thema werpt zijn vruchten af.
‘Ja, we zetten de komende tijd binnen het thema in op drie initiatieven: het Kinderfietsenplan, het programma Streetwise, waarmee we kinderen op school leren fietsen, en de fietsverlichtingsactie die we ook al een aantal jaar doen. Met ook drie keer een bewijsvoering die we koppelen aan dit thema. Dit betekent dat AutoMaatje het dit jaar dus moet hebben van PR. Gelukkig lukt dit heel goed omdat we voor AutoMaatje dit jaar heel relevant zijn wat betreft hulp bieden aan mensen die naar vaccinatiecentra en stemlocaties wilden.’
Hoe maak je die keuze en overtuig je vervolgens de rest dat je moet inzetten op één thema?
‘Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, namelijk dat steeds meer mensen deel gaan nemen aan onze maatschappelijke initiatieven. Wat we zagen na onderzoek was dat die maatschappelijke kant van de ANWB helemaal niet zo bekend was. Een deel van het lidmaatschapsgeld wordt jaarlijks besteed aan maatschappelijke initiatieven. Mensen antwoordden dat als zij dit wisten, dat dit een goede reden was om lid te worden en te blijven. Dus daar lag ook een mooie kans om echt een keuze te maken en 1 thema groot te maken. Binnen de campagne hebben we hierdoor een tv-commercial kunnen ontwikkelen. We hebben bewust gekozen voor een impactvolle spot waarmee we hopen mensen echt in beweging te krijgen.
‘De Kampioen levert hier ook een grote bijdrage aan, veel mensen geven aan dat ze weten van de campagne dankzij de Kampioen. Misschien denk je dat het blad iedere maand vrij snel op de oud papier stapel belandt, maar driekwart wordt goed gelezen. Ik geloof dat de TV campagne en de Kampioen elkaar versterken. In de Kampioen hadden we een artikel van acht pagina’s, over alle ins en outs en alle ontwikkelingen omtrent het veilig fietsen van kinderen. Kennelijk zet dat aan het denken. De sterke impact heeft mij wel verrast. Aan de andere kant is het ook het grootste blad van Nederland met een oplage van ongeveer 3,5 miljoen.’