Astrid van Vonderen

Head of Marketing & Services
Univé
“Marketeers zijn op aarde om shared value te creëren”
Univé introduceert een nieuwe positionering en merkbelofte. De corporatie gaat van verzekeraar naar zekerheidsmerk, dat kijkt hoe je risico’s kunt voorkomen. Met welke proposities bewijst Univé deze vernieuwde positionering? In gesprek met Astrid van Vonderen, hoofd marketing en services bij Univé.
Astrid, welkom! Hoe gaat het nu bij Univé?
‘Het gaat goed en dat is fijn voor ons en voor onze leden. Corona zorgt ook voor bijzondere situaties. Aan de ene kant kunnen we onze leden meer uitkeren omdat we minder schadelast hebben: doordat er minder mensen op de weg zijn, daardoor minder ongelukken hebben dus minder schade. En er wordt minder ingebroken doordat veel mensen thuis werken. Aan de andere kant zie je bij onze rechtsbijstandverzekering dat de aard van conflicten verandert. Bijvoorbeeld meer burenruzies, of conflicten met aannemers bij de verbouwing van een huis. Ook een gevolg van corona.’
Sinds kort hebben jullie een nieuwe positionering en merkbelofte: de zekerheid van Univé. Zonder winstoogmerk, mét oog voor elkaar. Maar met behoud van de payoff ‘Daar plukt u de vruchten van!’  Waar zit dan precies de vernieuwing?
‘Het grote verschil met vroeger is dat we ons nu een zekerheidsmerk noemen, in plaats van verzekeraar. We zijn een corporatie van acht regionale Univé’s, met een diepgewortelde wil om elkaar te helpen. Dat doen we graag samen: als organisatie en zeker ook voor onze leden. Steeds meer gezinnen, maar ook bedrijven krijgen te maken met toenemende risico's. Daar willen we graag een helpend hand bieden. Dat deden we al door te verzekeren, maar steeds meer door eerst te kijken hoe we schades kunnen beperken en risico's kunnen voorkomen. Dat is een heel groot verschil. We kunnen dit doen door onze lokale worteling: we zijn gewoon heel dichtbij, we kennen onze leden en we weten wat er speelt. Als je dat weer door vertaalt naar de merkbelofte, dan doen we ons best om te bewijzen dat we als groep veel sterker staan zodat je zekerder door het leven kan gaan.’

Er zit nog wel wat verschil tussen de merkbelofte en de pay-off?
‘Dat klopt, maar onze payoff maakt het verhaal mooi rond. Daarnaast sluit hij goed aan bij de zekerheidsgedachte. Het helpt je om zekerder door het leven te gaan.’

Hoe dan precies? 
‘De payoff benadrukt de coöperatie. En draait niet om ons, maar om onze leden. En daarbij, het is echt een belangrijke merk asset. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de respondenten dit volledig associeert met Univé en vindt het herkenbaar.’

Dat is dan zonde om weg te gooien.

‘Precies. Het versterkt zowel de merkbelofte als onze herkenbaarheid.’

Vanwaar eigenlijk die nieuwe positionering? 
‘Omdat we merken dat dit thema erg speelt in de samenleving, plus dat we ook die vraag krijgen. Als er schade is, is het kwaad al geschied. Iets kunnen doen om dat te voorkomen, vinden we een belangrijke rol voor Univé. Wij zien ook dat we het kunnen.’

Maar zitten niet alle verzekeraars op zekerheidsgevoel? 
‘Nou, veel verzekeraars zitten toch wel op verzekeren. Maar echt die stap daarvoor, daar zijn wij wel redelijk uniek in.’

Hoe bewijs je dat dan? Noem eens een voorbeeld?
‘Cyberhulp, daar hebben we ook net een prijs voor gekregen. Cybercriminaliteit is een belangrijk risico op dit moment en maakt mensen ook erg onzeker, zowel particulieren als zakelijke klanten. Mensen kunnen contact opnemen met onze cyberhelpdesk als ze denken getroffen te zijn door cybercriminaliteit. En in situaties dat het echt misgaat, dan ben je voor een groot deel goed verzekerd.’

‘Nog een voorbeeld: duurzame energie. Veel van onze agrarische klanten hebben nog asbestdaken, best lastig om te verzekeren en een enorme investering om te vervangen. We helpen ze met het verduurzamen met nieuwe daken met zonnepanelen. En die zonne-energie nemen onze leden vervolgens weer af. Een hele mooie leden-voor-leden propositie: dankzij de opbrengst van de zonne-energie kunnen de lasten beter worden gedragen. Zo draag je samen bij aan het verduurzamen van je eigen regio en werken we op een krachtige manier samen.’

‘Als je shared value kunt creëren, dan ben je gewoon heel goed bezig. Daarvoor zijn marketeers op aarde. Je moet jezelf goed kennen, je moet je klant goed kennen, snappen wat er speelt, begrijpen hoe je relevant kunt zijn. Daar mooie inzichten op ontwikkelen en dat ook daadwerkelijk doorvertalen in mooie bewijsvoering. Dat vind ik cruciaal.’
In de nieuwe commercial zie je het gevoel van zekerheid, met dat jongetje op de fiets dat een lampje mee krijgt van de adviseur uit de winkel. Bijna is er een ongeluk, maar gelukkig... Zeven jaar niet op tv, waarom nu dan tóch weer? 
‘Om wel ons gedachtengoed te laten zien. We merken dat we bekend zijn in een groot deel van het land, maar nog niet zo in het zuiden. We hebben wel winkels in Brabant en Limburg, maar nog niet zo’n penetratie en klantenkring als in het noorden. We proberen daar ook aan te sluiten met relevante sportmomenten, veel meer de lokale worteling te ontwikkelen. Maar dat kost tijd en energie.’

In de commercial komt de winkel inderdaad naar voren, maar is dat ook de toekomst door de digitalisering van persoonlijke service?
‘Ik merk dat de winkel veel toegevoegde waarde biedt, dat dit ook enorm wordt gewaardeerd door onze leden. Maar we bieden ook persoonlijke digitale beleving en dienstverlening. Ik geloof in de combinatie: mensen oriënteren zich online om zich voor te bereiden op het gesprek met de adviseurs.’
Over 10 jaar kan dat ook dankzij Artificial Intelligence…
‘Dat sluit ik ook niet uit hoor. Op dit moment ontwikkelt onze dienstverlening zich in de winkels ook al. We zien bijvoorbeeld ook wel dat klanten vaker met ons beeldbellen.’
Wat onderscheidt Univé nu van de concurrent?
‘Het feit dat wij lokaal geworteld zijn, het feit dat we de winkels hebben, dat we hoogopgeleide adviseurs hebben met veel klantkennis, die ook vaak uit de buurt komen en snappen wat er speelt, soms al jarenlang een band hebben met leden. Dat, in combinatie met persoonlijke, digitale dienstverlening, waarbij de verschillende kanalen elkaar versterken, met een klantreis die gewoon goed in elkaar zit. Ik denk dat dat heel krachtig is.’

Is het bij Univé een persoonlijke aanpak in marketing, of juist op basis van data gestuurde personalisatie?

‘Ik denk dat de persoonlijke aanpak heel erg krachtig wordt als je inzichten voorziet uit de data. Dus het staat wat mij betreft niet los van elkaar.’
 
Kan je daar een voorbeeld van geven?
‘Als wij onze leden spreken, dan weten wij ook waarom de klant contact met ons heeft gezocht, we zien vragen die al zijn gesteld. Wij bereiden onze afspraken voor met een digitale beleving. En de klant heeft de mogelijkheid om alvast goed na te denken over de onderwerpen die hij of zij graag wil bespreken. We weten ook wel wat relevant is, waaraan de klant zich wellicht aan heeft gestoord in de afgelopen periode. Dat baseren we op de inzichten die we halen uit contact met onze klantenservice, met onze adviseurs, et cetera.’

Je hebt natuurlijk de beschikking over een bak met data, van 1,5 miljoen leden. Hoe ga je om met externe data van bijvoorbeeld digitale platformen?
‘We zijn druk met de overgang naar first party data en hebben daar inderdaad al behoorlijk wat van. Maar op dit moment is het bij ons nog de mix. We maken veel gebruik van third party data, onder andere voor propositie ontwikkeling. Laatst hebben we een nieuwe reisverzekering ontwikkeld die alleen de Benelux en Duitsland dekt. We zagen namelijk dat mensen na corona wel weer graag op vakantie wilden, maar liever in de buurt bleven. Dat kon bij ons dus voor een lage premie: plezierig voor leden en een mooi voorbeeld van zo’n propositie op basis van inzichten uit third party data, zoals zoekgedrag.’
Jullie doen ongelofelijk veel aan sponsoring: naast sponsoring van diverse voetbalclubs ook het NK Knikkeren, Stichting Buurtfonds, de gehandicaptensport… Waarom zetten jullie hier zo veel op in?
‘We sponsoren inderdaad veel verschillende initiatieven, het past bij wie we zijn. Wat lokaal belangrijk is in Drenthe, is weer heel anders in een gemeente in de buurt bij Rotterdam. Vandaar al die verschillende initiatieven en dat wordt ook gewaardeerd. Vanuit het buurtfonds ook: wij krijgen aanvragen voor 'kan de speeltuin bij ons in de wijk worden opgeknapt?' Dat zijn aanvragen die we vaak ook honoreren. Omdat het heel erg te maken heeft met vitaliteit en buiten zijn, elkaar leren kennen, goed geworteld zijn in je buurt en een heel fijn gevoel hebben bij waar je woont.’
De maatschappelijke betrokkenheid van Univé geeft mooie bewijsvoering over zorg voor elkaar, maar alle initiatieven staan een beetje verstopt op de website. Waarom zo bescheiden?
‘Ik denk omdat we redelijk no-nonsense zijn en ons niet op de borst willen kloppen. Maar ik ben het met je eens dat we wat beter mogen laten merken dat we er trots op zijn en dat meer kunnen uitstralen.’
Over Astrid:
Astrid van Vonderen is hoofd marketing en services bij Univé sinds 2020. Hiervoor werkte Astrid onder andere bij Randstad, UNICEF, NS en KPN. Univé is met 1,5 miljoen leden, 800 miljoen omzet en 2800 werknemers één van de grotere verzekeraars van Nederland.

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door