Biermerken zijn geliefde klanten van reclamebureaus. Hoe kijk jij aan tegen creativiteit in marketing?
Biermerken zijn zeker geliefd bij reclamebureaus. Het is natuurlijk ook een markt waarin een paar grote merken actief zijn, die allemaal op hun eigen manier de consument proberen te raken. Maar als je door de jaren heen kijkt naar de merken in binnen- en buitenland, dan doen de merken allemaal een beetje hetzelfde. Reclames zijn altijd leuk, met feestjes, gezelligheid, veel mensen en de kroeg. Leg maar eens een aantal printuitingen naast elkaar, dan zie je bijna overal dezelfde kleurstelling. Het is cruciaal om dan op te vallen. Ieder biermerk ziet die uitdaging en is aan het kijken hoe ze buiten de gebaande paden kunnen denken. Dat geldt voor zowel de branche als reclamebureaus. Grolsch had ook diezelfde uitdaging. We waren een aantal jaren minder zichtbaar, zowel naar de consument als in de media. Ik vond dat het nodig was om Grolsch weer opnieuw voor te stellen aan Nederland en ons karakter te laten zien. Niet alleen het bier, maar ook het merk. Want veel mensen kennen ons ook van de muziek, festivals en de bioscoopreclame. Je moet kiezen waar je voor durft te staan en wij staan voor karakter. Die eigenzinnigheid hopen we nu weer te laten zien met onder andere de nieuwe Grolsch-commercial.
Het lijkt alsof jongeren minder bier drinken, hoe blijf je als biermerk relevant voor jongeren?
Je merkt dat jongeren echt op een andere manier naar de wereld kijken. Ik behoor helaas niet meer die categorie en moet ook echt op zoek naar de jongeren om te doorgronden wat ze beweegt. Dus we hebben veel onderzoek gedaan, gesprekken gevoerd en zijn met jongeren naar de kroeg of festivals gegaan om ze echt te begrijpen. Dat is soms best confronterend. Maar zo kunnen we wel relevante content voor ze maken. Ons merk Kornuit richt zich op de doelgroep 25-30 jaar en je ziet dat deze groep op een andere manier naar media kijkt. Daarom hebben we onlangs een videoclip gemaakt met Tom Trago, een dj die veel op festivals optreedt. Een clip is een kostbare operatie om te maken, maar nu hebben we daar allebei iets aan toegevoegd. In plaats van een ouderwetse reclame creëren we content waarvan we hopen dat het wordt gedeeld en het de doelgroep op de juiste manier raakt.