Gaan Marktplaats en eBay binnen een paar jaar ook samen, kijkend naar het besluit van KPN om met de merken XS4All en Telfort te stoppen?
Als je het hebt over data, zou dat een zeer slecht onderbouwt besluit zijn. Ook denk ik dat eBay nog steeds erg achter hun strategie staat, waar ze juist lokale merken in stand houden. Verder is Marktplaats ook gewoon van en door Nederlanders. En zo denken ze er in Canada en België hetzelfde over. Kijiji is van de Canadezen en 2ehands van de Belgen.
Dilemma: Meer verkopen of consuminderen?
Verkopen op Marktplaats betekent voor zowel België als Nederland dat mensen het gewoon heel fijn vinden om een goede deal te hebben of te sluiten. Daarnaast geeft het natuurlijk een goed gevoel als je hebt gerecycled, of iemand in de buurt hebt geholpen. Zeker als je kijkt naar duurzaamheid en circulaire economie, kan Marktplaats daar een hele grote rol in spelen. Dus ik zou kiezen voor meer verkopen, want dat kan weer leiden tot consuminderen.
Heb je nog advies voor andere marketeers?
Ben je net als ik ongeduldig en nieuwsgierig? Deel dan niet elke keer (als je een boek hebt gelezen bijvoorbeeld) dat je iets nieuws hebt geleerd. Daar wordt je team weer onrustig van. Deze feedback kreeg ik een paar jaar geleden. Wat ik toen heb gedaan is een dag vrij genomen en mijn kennis op een andere manier gedeeld met mensen. En dat doe ik nog steeds. Denk aan een adviesrol of het een-op-een sparren met mensen.
Welk businessboek ligt nu op jouw nachtkastje?
Aandacht is het nieuwe goud, van Tim Wu.