Special: Aart-Jan van Triest & Geraldine Bouma

CEO | Head of Industry
Fitchannel x Facebook
"8 op de 10 mensen op Instagram koopt een nieuw product dankzij discovery commerce"
Discovery commerce... wat is het precies, en wat kan het betekenen voor de groei van jouw business? Aart-Jan van Triest van online fitnessplatform Fitchannel en Geraldine Bouma van Facebook vertellen hoe je social kunt inzetten om meerwaarde te creëren voor klanten en groei te bewerkstelligen.
[sponsered content]

Aart-Jan, vertel eens iets over Fitchannel.com, wat is de missie?
Aart-Jan: “Wij helpen mensen in beweging komen. We houden ze in beweging en we helpen ze met gezonde voedingskeuzes maken. Fitchannel staat voor positive health. Toen ik hier begon, dacht ik: gaaf, nu ga ik me helemaal verdiepen in fitness. Ik kwam uit de wereld van voedingsmiddelen en ben een sportman. Maar na drie jaar weet ik dat het uiteindelijk om gedragsverandering gaat. En dat is iets waar wij steengoed in aan het worden zijn.”

En met een abonnementsmodel.
“Ja, je betaalt een tientje per maand en dan helpen we jou gedurende 20 weken. Met digitale begeleidingsmodules, op basis van pro-actieve gedragsverandering. Redelijk goed uitgewerkt allemaal.”

En met covid-19 waren alle sportscholen dicht, dus had je de wind in de zeilen?
“Ja, zeker. Maar wat mensen zich vooral realiseren door covid-19 is dat ze niet meer ongestraft te dik kunnen worden. Ons zoekverkeer is verdubbeld, we zien gewoon dat er meer vraag is naar afvallen, fit worden en leefstijlontwikkeling.”
En die traffic komt grotendeels van Facebook, een mooie samenwerking. Facebook en Instagram worden steeds vaker door adverteerders ingezet als groeidriver voor business. Waar de platformen vroeger vooral werden gebruikt voor awareness en engagement, dus betrokkenheid bij je merk. Er is heel veel veranderd, vertel eens Geraldine?
Geraldine: “Klopt. Veel bedrijven gebruiken ons en onze platforms als businessdriver, maar zeker ook om intentie te creëren in plaats van puur en alleen online conversie. Het begint bij inspireren en de klant vervolgens meenemen door de hele customer journey, en steeds inspelen op waar die klant op dat moment behoefte aan heeft.  En dat is echt wel anders dan vroeger.”

Maar er zijn nu ook commerciële doelstellingen, die verder gaan dan aankoopintentie. Zoals Facebook shopping, waar je de beslisboom kunt sluiten en meteen tot aankoop overgaat.
“Ja, dat noemen we discovery commerce, waarbij je in de klantreis aansluit op behoeftes en mensen inspireert, ook om nieuwe dingen te ontdekken. Acht van de tien mensen op Instagram laat zich hierdoor verleiden tot het kopen van nieuwe producten. Dat is echt wel veranderd door Instagram-shops, door Facebook-shopping, maar ook door platforms zoals Shopify en andere partijen.”
Klinkt als een marketingdroom. Social inzetten om significante groei te bewerkstelligen. En in hoeverre slagen merken daar echt in? Kun je een voorbeeld geven?
“Veel merken zijn er mee bezig, maar niet iedereen is even ver. Maar je ziet bijvoorbeeld dat zonnebrillenmerken VR inzetten, zodat consumenten met hun smartphone nieuwe zonnebrillen kunnen uitproberen. Op Instagram Live wordt veel gedaan met make-up. L’Oréal geeft make up-masterclasses, vervolgens kun je die producten ook kopen. Ook de Bijenkorf geeft masterclasses voor hun doelgroepen.”

Facebook is in 10 jaar ook veranderd tot volwaardig marketingkanaal. Wat is jouw rol dan richting adverteerders als Head of Industry, hoe adviseer je klanten?
“Wat heel belangrijk is, is dat ze snappen wat de doelstelling is van de klant. Want die is bij iedere klant weer anders. Vervolgens kijken we hoe onze producten en kanalen aansluiten op deze doelstellingen. Voor de een is dat: Hoe zorg ik dat er meer testritten worden gecreëerd online en voor de ander is dat meer producten verkopen.”
Sportabonnementen online... Vertel, hoe verloopt de samenwerking met Fitchannel?
Aart-Jan: “Vanaf de start, in 2017, hebben we eerst voorzichtig gekeken welke kanalen voor ons werken. Facebook en Google blijken onze belangrijkste kanalen, en dan heb je het over volwaardige media. Want de meeste mensen kijken geen tv meer. Facebook is voor ons een heel belangrijk conversiekanaal.”

Hoe werkt dat dan precies?
“Vergelijk het met het hengelspelletje van vroeger. Je had een bak met visjes die je er met een magneetje uit moest hengelen. In ons geval moeten de mensen wel zelf het magneetje op hun neus zetten. Dus als mensen er aan toe zijn om af te vallen, fit te worden, gezonder te gaan leven... dan gaan ze zoeken en zodra ze dat doen, kunnen wij advertising serveren. Dan leid je ze door de conversiefunnel en kunnen wij zien hoeveel abonnementen wij via Facebook afsluiten, via Google, Pinterest en andere kanalen. En hoe lang het duurt om van eerste contact tot conversie over te gaan.”

“Daarna kunnen we nog zien hoe lang ze lid blijven en hoeveel gebruik ze maken van het aanbod. Er zijn mensen die heel lang sporten, maar ook mensen die 15 euro betalen, een workout doen en daarna nooit meer terugkomen. Dat fascineert mij, dus ik probeer om die persoon van een naar twee keer, van twee naar drie keer... wat moet je daarvoor doen? Want dan ga je gedrag veranderen.”
Mensen kijken steeds minder tv… hoe speelt Facebook hier op in?
Geraldine: “De laatste jaren is het digitale gat tussen jongeren, millennials en ouderen heel erg gedicht. De mobiele telefoon is het voornaamste scherm waarop mensen televisie kijken in de avond. De platforms worden echt anders gebruikt. Vroeger ging het over clicks en likes, nu gaat het over conversie en ‘hoe krijg ik die consument van ontdekken naar aankoop?’ Door de coronacrisis is online shoppen heel groot geworden, binnenkort ligt de verhouding op 50/50. Dus daar ligt een groeikans voor bedrijven. Als je daar als Fitchannel slim op inspeelt, kun je, door mensen in alle verschillende fases de juiste informatie te geven, ze zo overtuigen om te kopen. Met hulp van data en machine learning. En dat is een mooie kans voor bedrijven.”
Aart-Jan, heb je op dit moment een concrete campagne lopen op Fitchannel of is het gewoon het hele jaar door een vaste laag aan boodschappen?
“Wij hebben het hele jaar campagnes lopen op Facebook. Het hele jaar door adverteren we op Google. En die campagnes moet je verversen, om de zes à zeven weken, want je ziet dat nieuwe content ook daadwerkelijk een enorme piek in interesse en conversie geeft.”

Jullie bestaan nu vier jaar. Wat zijn de lessen van discovery commerce?
“We hebben bijvoorbeeld geleerd dat Google Display voor ons niet werkt; de kosten wegen niet op tegen de baten. Hoe hoger je in de funnel zit, hoe minder scherp we raak kunnen schieten. En dat kun je je als groot bedrijf misschien veroorloven, maar niet als je een klein bedrijf bent en je moet een cashflow managen. Wij werken nu ‘bottom up’. Pas als we weer cash hebben om wat hoger in de funnel te gaan, doen we dat. We zijn sinds vorig jaar winstgevend, best snel voor een digitaal platform. De belangrijkste les: houd de kosten laag. En: blijf fouten maken.”

Wat mag een lead kosten bij Fitchannel?
“Dat weet ik niet precies. Maar de CPA voor een nieuw lid is gemiddeld 25 euro.”

Maar draait het niet uiteindelijk om de klantwaarde op lange termijn?
 “Zeker. Met het wegvallen van third-party-data zullen we ons nog meer moeten gaan invoelen in de consument. Vanaf nu moet je je eigen klantdata realiseren. En daarvoor moet je heel relevant zijn voor mensen, want alleen zo ontvang je data. Contextual marketing wordt weer belangrijk voor het binnenhalen van nieuwe klanten, algoritmes doen voor een groot gedeelte ons werk. Zolang de CPA naar beneden gaat en laag blijft, dan gaat het goed. Nu gaat de CPA weer wat omhoog, omdat we allemaal weer meer naar buiten gaan en de angst voor besmetting wat minder wordt. We zien dat onmiddellijk terug in onze CPA.”
Wat voor advies heb je aan andere CMO's over first-party data en relevant zijn?
“Wij willen de onboarding nog makkelijker maken: mensen kunnen al lid worden zonder dat ze betaald hebben. We willen direct iets bieden zodat mensen een goed gevoel krijgen. Het conversiemoment stellen we dus nog even uit. Alle grote adverteerders zouden dat moeten doen: sturen op relevante content. Misschien moet je wel met een podcast beginnen. Wij hebben het ook heel lang overwogen, een podcast is gewoon een medium. Uiteindelijk gaat het om doelgroepmarketing. Hoe kun je je marketing zo inrichten op waar je publiek al is? Daarnaast zijn we bezig met wat ik ‘influencer marketing at scale’ noem.”

Wat bedoel je daarmee?
“Wij hebben mensen nodig die staan voor gezondheid, fitness of gezonde voeding. Dat hoeven geen grote namen te zijn, het kunnen ook mensen zijn in jouw lokale buurt. Die hebben misschien elk 1.000 volgers, maar als je er daar 1.000 van hebt, begint het aan te tikken. Op die manier zit je midden in de funnel. Je bereikt mensen over het onderwerp en probeert die om te zetten naar conversie, een abonnement, of je houdt ze gewoon geïnspireerd. We noemden dat bij Unilever overigens street fighting: straat voor straat een markt veroveren. Wij hebben nu enorm veel mensen in onze database zitten, 30% van de mensen die bij ons aankloppen, zijn ooit al een keer lid geweest van Fitchannel. En dat is natuurlijk een goed teken.”

Geraldine: “Het is in feite community thinking. Hoe creëer je communities waar je veilig vertrouwd anderen kunt inspireren en elkaar kunt aanzetten tot nieuw gedrag. Ik denk dat dat ook heel erg onderdeel is van de nieuwe marketingdenken.”

Bron afbeeldingen: Facebook Shops - COYWOLF News, Wat is Discovery Commerce - Facebook
Bio:
Over Aart-Jan van Triest en Geraldine Bouma

Aart-Jan van Triest is CEO bij Fitchannel, het grootste sport-, thuissport- en lifestyleplatform van Nederland. Geraldine Bouma is Head of Industry bij Facebook, verantwoordelijk voor alle adverteerders en partnerships in automotive and fast movers. Aart-Jan en Geraldine werkten ooit samen bij Friesland Campina.
Privacy statement
Powered by
Energize

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door