Je zei in Adformatie: “Ik vind het geweldig om voor een bedrijf te werken dat niet winst als belangrijkste KPI ziet.”‘Ja, uiteindelijk komt ons succes door alle positieve klantervaringen door de jaren heen. Als je puur op kortetermijnwinst wordt afgerekend, kan het ten koste gaan van de klantervaring. Principes kosten geld, maar leveren loyale klanten op. Die quote werd door mensen in mijn omgeving soms verkeerd begrepen. “He? Hoe zo hoeven jullie geen winst te maken?” Maar mijn punt is dat ik heel blij ben dat er ruimte is om te investeren in de langetermijnrelatie met de klant. Maar ook de ruimte om te kunnen zeggen: wegwerpplastic gaat nu van het platform af. Ja, dat kost ook natuurlijk sales, want dan verkoop je ineens geen plastic rietjes meer. Dus dat was de bedoeling van die quote.’
Hoe borg je als online warenhuis dat je betekenisvol blijft voor Nederlanders, dat je echt in de harten van mensen komt?‘Door die hele klantervaring te bewaken. Het is niet voor niets dat in mijn afdelingen alles zit wat met de klant te maken heeft. Ik zeg vaak voor de grap dat ik niet alleen van de plaatjes ben. Natuurlijk is er humor en hele goede communicatie, maar als het daarna ophoudt wordt het een lege huls. Dus klantenservice is onderdeel van de afdeling Marketing en Shopping, ook de hele tech-kant...de website, de app... Alles wat je ziet als klant, werkt met elkaar samen binnen bol.com om daar een goede ervaring mee te krijgen.’
Wat maakt bol.com nu echt onderscheidend voor Belgen en Nederlanders?‘Dat wij heel dichtbij staan. Dus wij begrijpen vanuit de data Nederlanders en Belgen veel beter dan wie dan ook. We gebruiken technologie en creativiteit om daar vervolgens het juiste verhaal en het juiste aanbod aan te verbinden.’
‘Juist omdat wij een belangrijke positie innemen in e-commerce, kunnen we ook bijvoorbeeld een voorlopersrol nemen in de verduurzaming van e-commerce. En dat kun je alleen doen als je inderdaad ook een succesvol bedrijf runt, dus als je meteen begint met: we willen de wereld verbeteren, is het best lastig daarin de schaal te creëren die je daarin nodig hebt. Terwijl wij vanuit onze schaal kunnen zeggen: laten we nu eens kijken wat we nog meer kunnen doen op het gebied van verduurzaming of andere onderwerpen.’
-
Bron afbeeldingen: B-Corp -
The Shift,
Winkel in de buurt