Suzanne van der Cammen

Marketing Directeur
Indeed
Het recruitmentproces heeft meer dan ooit online marketing nodig.
Indeed kennen we al jaren als online marktplaats waar werkgevers en baanzoekenden elkaar vinden. Maar er is veel veranderd in de manier waarop mensen werk zoeken en vinden. Vraag en aanbod veranderden sterk, en de work-life balance speelt een grotere rol dan voorheen. Hoe speelt Indeed hier op in? Met marketing, maar ook met nieuwe businessmodellen?


Indeed bevindt zich in een interessante periode, aldus Suzanne van der Cammen, Marketing Director Indeed: “De arbeidsmarkt is natuurlijk conjunctuurgevoelig, maar in de huidige periode gaat het wel heel snel. Met ook vaak goede ontwikkelingen.”

Indeed staat bekend als online marktplaats voor vacatures, een beetje een vacature scraper ook. Hoe voeg je waarde toe?
'Dat zit met name in het creëren van relevantie. We plaatsen maandelijks 300.000 vacatures online, en vind daartussen maar eens de perfecte baan. Maar doordat we zo groot zijn hebben we voldoende data, en schaal, waardoor we kunnen filteren wat mensen belangrijk vinden.'

Wat moeten werkgevers doen om nog op te vallen tussen al dat aanbod?
'Het heeft met vertrouwen te maken, durven mensen te solliciteren. Met een lage werkloosheid zoals nu zie je dat mensen meer durven en zeker ook kritischer zijn geworden. Ze solliciteren niet meer op 10 banen tegelijk, dus tussen die paar sollicitaties die je op je vacature krijgt, moet dan wel de geschikte sollicitant zitten.'
Welke tips kun je werkgevers meegeven die op zoek zijn naar werknemers?
‘Die tips zijn best concreet en makkelijk te doen ook, bijvoorbeeld als je salarisinformatie toevoegt aan je vacature, krijg je gemiddeld de helft mer sollicitanten. Bedrijven hikken daar soms tegenaan, maar openheid levert meer sollicitanten op. Dat zien we overigens ook in marketing vacatures. Vorig jaar bevatte 32 procent van de marketing vacatures salarisinformatie, en nu is het 46 procent. Dus nu kun je je er nog een beetje op onderscheiden, maar straks wordt het een manco als je het niet in de vacature hebt opgenomen. Mensen willen gewoon inzicht.’

Maar salaris is toch niet meer de belangrijkste drijfveer om te solliciteren?

'Zeker wel, maar andere punten worden steeds belangrijker. Daar speelde corona een rol in, mensen zijn lange tijd thuis geweest en hebben tijd gehad om na te denken over de afstemming van werk, familieleven en hobby’s. En dat willen ze behouden. In onze data zien we terug dat er andere arbeidsvoorwaarden worden genoemd dan voorheen. In de top staan nu ziektekostenverzekering en flexibiliteit. Carrièremogelijkheden zijn uit de top 10 verdwenen, hebben plaatsgemaakt voor ‘jezelf kunnen ontwikkelen’.'

En wat moet je als werkgever vooral niet doen?
'Ellenlange teksten, titels van meer dan 5 woorden… 62 procent zoekt mobiel en wil snel scannen. Geef ook niet teveel functie-eisen. Kies er een paar uit en geef vooral aan waar de ruimte zit.'
Linkedin is een concurrent van jullie, en werkt vanuit het netwerk en de content. Heeft Indeed wel eens overwogen om deze kant op te bewegen?
'Niet dat ik weet, maar ik kan me voorstellen dat het besproken is. Maar focus is belangrijk als je ergens goed in wilt zijn, en vanaf dag 1 ligt die focus op onze missie ‘We help people get jobs’. En daar gaat dan ook onze innovatie naar toe en dat betekent dat we andere dingen laten liggen. Linkedin heeft een sterke propositie met het social netwerk maar voor ons zou dat een zijstap betekenen. De arbeidsmarkt verandert snel, net als de wensen van werkzoekenden dus daarop moeten we anticiperen.'

Jullie zitten nu vrij ver bovenin de funnel, maar ik kan me voorstellen dat jullie wat lager willen.
'Klopt en dat doen we al, meer richting het aannemen van mensen. Het faciliteren van de eerste selectie, het eerste gesprek. Concreet betekent het dat we bijvoorbeeld een hiring-tool aanbieden waarin gesprekken kunnen plaatsvinden. Solliciteren is immers ook een negatief proces. Je kunt uiteindelijk maar 1 iemand aannemen en de rest valt af. Dat in goede banen leiden, daar zitten veel kansen.'
Privacy statement
Powered by
Energize

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door