We kennen allemaal het merkactivisme van grote merken als Nike, Patagonia, Ben & Jerry’s, maar volgens Peeter zijn er ook merken dichterbij huis die zich activistisch opstellen. Hak bijvoorbeeld die aankondigt voortaan alleen nog maar biologische groenten te willen conserveren en een aantal doelstellingen neerzet die ambitieuzer zijn dan die van het ministerie van L&V. Misschien niet een omstreden onderwerp, maar wel een die ze publiekelijk uitspreken. Maar ook een Hema, die geen onderscheid wil maken tussen jongens en meisjes en genderneutrale babykleding verkoopt, en transgender modellen gebruikt in hun catalogus en daarachter blijft staan, ook al krijgt de retailer veel kritiek.
Is Philips een activistisch merk? Nee, aldus Nathalie: "Het past niet bij onze propositie en kernwaarden, het is niet zoals wij gezien willen worden." Maar ook toch weer wel… "Want tegelijkertijd vinden we wel dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn, op het werk maar ook in de maatschappij, overal ter wereld. Dus ik dacht eerst dat we niet activistisch waren, maar na het lezen van dit onderzoek blijkt dat we deels activistisch zijn, omdat we ons actief inzetten voor dit thema. Onder andere door ons partnership met Pride."
Peeter: "Inderdaad, het inzetten voor diversiteit is per definitie activistisch, ook omdat het onderwerp niet onomstreden is, niet in ieder land, dus kun je als organisatie een steentje bijdragen."