Nathalie Lam & Peeter Verlegh

Head of Global Sponsorship | Professor of Marketing
Philips | Vrije Universiteit Amsterdam
"Een simpel rekensommetje leert dat je altijd meer klanten kunt winnen met merkactivisme, dan dat je er kwijtraakt."
Steeds vaker spreken merken zich uit en nemen actief stelling. Denk aan Nike, of Patagonia, maar dichterbij ook Hema en Hak. Wat doet dit eigenlijk voor je merk? En wat vindt de Nederlandse consument? Peeter Verlegh deed er onderzoek naar voor SWOCC. Samen met Peeter en Nathalie Lam van Philips, die uitlegt waarom Philips juist niet kiest voor merkactivisme, bespreken we de belangrijkste resultaten.


Steeds vaker spreken organisaties en merken zich publiekelijk uit over maatschappelijke kwesties  en nemen actief stelling. Wat doet dit eigenlijk voor je merk? En wat vindt de Nederlandse  consument?  Peeter Verlegh, marketingprofessor aande VU, deed er onderzoek naar voor SWOCC, een stichting die de band bevordert tussen commerciële communicatie en wetenschap). Klaas bespreekt de belangrijkste resultaten met Peeter en met Nathalie Lam van Philips, die uitlegt waarom Philips juist niet kiest voor merkactivisme.

Je spreekt van merkactivisme wanneer een merk zich actief en publiekelijk uitspreekt over een maatschappelijk relevant onderwerp. Dat maakt het anders dan purpose of MVO. MVO gaat met name over onderwerpen die redelijk onomstreden zijn. Niemand is bijvoorbeeld voor kinderarbeid of wil het milieu vervuilen, dus daar werken we allemaal graag aan mee. Purpose gaat over de diepere lading en richting geven aan je merk. Merkactivisme gaat echt over een activiteit.
We kennen allemaal het merkactivisme van grote merken als Nike, Patagonia, Ben & Jerry’s, maar volgens Peeter zijn er ook merken dichterbij huis die zich activistisch opstellen. Hak bijvoorbeeld die aankondigt voortaan alleen nog maar biologische groenten te willen conserveren en een aantal doelstellingen neerzet die ambitieuzer zijn dan die van het ministerie van L&V. Misschien niet een omstreden onderwerp, maar wel een die ze publiekelijk uitspreken. Maar ook een Hema, die geen onderscheid wil maken tussen jongens en meisjes en genderneutrale babykleding verkoopt, en transgender modellen gebruikt  in hun catalogus en daarachter blijft staan, ook al krijgt de retailer veel kritiek.

Is Philips een activistisch merk? Nee, aldus Nathalie: "Het past niet bij onze propositie en kernwaarden, het is niet zoals wij gezien willen worden." Maar ook toch weer wel… "Want tegelijkertijd vinden we wel dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn, op het werk maar ook in de maatschappij, overal ter wereld. Dus ik dacht eerst dat we niet activistisch waren, maar na het lezen van dit onderzoek blijkt dat we deels activistisch zijn, omdat we ons actief inzetten voor dit thema. Onder andere door ons partnership met Pride."

Peeter: "Inderdaad, het inzetten voor diversiteit is per definitie activistisch, ook omdat het onderwerp niet onomstreden is, niet in ieder land, dus kun je als organisatie een steentje bijdragen."
Wat zijn de grootste uitdagingen als je je als merk actief wilt uitspreken? 
Peeter: "Het gaat erom dat je de boodschap verankert in je organisatie, en dat de belangrijkste spelers in je bedrijf achter het onderwerp staan. Het moet passen bij je merkwaarde maar ook bij je product, en tegelijkertijd moet de toon van je communicatie aansluiten bij de boodschap. Probeer daarbij ook aansluiting te zoeken bij organisaties die in het veld actief zijn. En sta open voor andere meningen, maar wees wel helder in de communicatie."

En wat betreft consumenten, ligt daar niet een grote uitdaging, namelijk dat je klanten kunt verliezen? 
Peeter: "Ik weet dat dit de grote angste is van marketeers maar een simpel rekensommetje leert dat dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. De meeste merken hebben een marktaandeel van 10-15 procent maar de meeste meningen hebben een meningaandeel van 30, 40 misschien wel 50 procent, dus een omstreden mening wordt gedragen door misschien wel 40-50 procent van de bevolking."

Dus een groeipotentieel?
"Juist, dus je kunt altijd meer klanten winnen dat dat je er kwijt raakt."

Nathalie: "Persoonlijk hou ik ervan als een merk karakter toont, als ze op een senior niveau bezig zijn met maatschappelijke kwesties."

Peeter: "Juist polariserende onderwerpen hebben de potentie om mensen in het hart te raken. En je wil als merk natuurlijk dichtbij je consumenten komen. Merkactivisme blijkt dan een goed instrument om dat te bereiken."
Privacy statement
Powered by
Energize

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door