Je hebt natuurlijk ongelofelijk veel dingen al opgebouwd, Route Mobile, Tango, internationaal succes van gemaakt, in 2015 begonnen met Picnic. Wat is jouw geheim, waardoor jij iedere keer toch weer er zo'n succes van weten te maken?
'Nou, ik denk dat het heel veel te maken heeft, met een beetje gevoel kweken van lukt iets in een consumentenmarkt. Dus je komt in de consumentenmarkt die groot is, bij Tango was dat natuurlijk benzine, waren best wat grotere maatschappijen die dat al deden. Met Route Mobile was het mooie, je had maar één grote maatschappij, ANWB mooier wordt het natuurlijk niet. En dat was natuurlijk een supermooie tijd en daarnaast creëer je een beetje gevoel bij: Gaat de consument dit doen? Dus je hebt een idee en je kijkt oké, wat is er al op de markt? Als je hetzelfde gaat aanbieden, dan gaan ze sowieso zeggen: ja, dat hebben we al, dat hoeft niet. Dus je gaat iets nieuws creëren. Kun je de brug maken van uitleg wat je doet, binnen een bepaalde tijd, kun je mensen enthousiast maken: Dit is een goed idee, gaan ze dan ook doen? Nou, daar creëer je wel een beetje gevoel voor. Dus dat betekent dat heel veel dingen waar je misschien enthousiast over bent in het begin toch niet doet. Omdat je denkt: nee, gaan mensen nooit doen.'
Maar test je dan heel uitgebreid, of begin je met een droom en onderzoeken?
'Toen mijn kinderen nog hockeyde stond ik wel eens langs het hockey veld en we hadden dus een briljant idee natuurlijk, en dan zei ik tegen een ouder die ik niet zo heel goed kende van joh ik hoorde laatst iemand die zei dat die de concurrent van de ANWB ging opzetten. En dan ging je gewoon luisteren wat mensen zeiden: oh doen ze dan ook wintersport dekking of weet ik wat ze vroegen. En dan kom je dus heel snel op van oké, dus als mensen dat horen, dan zijn dat de vragen die in hun hoofd zitten en dat ga je dan gebruiken in je marketing. Luisteren en alles wat mensen aan de bar zeggen, dat moet je natuurlijk in je campagne hebben als je iets nieuws wil starten, want dat zijn blijkbaar de beliefs waar je een beetje op kunt varen.'
Ik vind jou natuurlijk in de eerste plaats een rasondernemer maar ook wel een beetje marketeer met gevoel voor trends, ontwikkelingen, consumentengedrag, luisteren, marktonderzoek. Zie je die combinatie marketing en ondernemerschap als een voordeel?
'Ja, ik vindt het wel echt twee verschillende dingen. Dus dat voorbeeld dat ik net gaf. Als je niet weet wie jou eerste vijf of eerste tien klanten zijn, dan heeft dat ondernemerschap niet zo veel zin.'
Maar marketing ook niet?
'Nee, maar dan zit het dus niet in je. Marketing heeft natuurlijk toch veel te maken met kun je een beetje inschatten hoe een markt gaat reageren, of dat nou B2B is of B2C. Ik zit dan weer wat meer in de B2C hoek. Ik vind het zeker sterk, omdat je wel nadenkt over oké, wat beweegt mensen, wat moet ik nou echt doen? Hoe moet ik nou echt uitleggen? Hoe kan ik nou in één twee woorden het uitleggen in plaats van in een in 28 worden? Nou, dat is natuurlijk een heel belangrijk deel van de markting, laten we eerlijk zijn. En dat zie je natuurlijk terug in allerlei dingen, of je nou kijkt naar onze App, hoe die gemaakt is, of als je kijkt naar hoe de communicatie is, hoe we mensen te woord staan. We hadden het net even over de mensen die aan de deur komen. Dat is natuurlijk een heel belangrijk deel van ons merk. Ja, is dat marketing? Ja, maar het is ook ondernemerschap dat je begrijpt, oké als iemand aan de deur komt moet diegene wel een beetje aardig zijn, een beetje leuk eruit zien, hij komt wel eten brengen en dus niet de cigaret in de voortuin uitdrukken en dan de boodschappen geven. Het is ook een beetje van je wil dat iets lukt, dus je zoekt een weg naar hoe dat kan. Is dat marketing? Ja, denk het wel een beetje.'