Maureen, hoe zou jij jezelf omschrijven?
Dat is meteen een confronterende vraag. Ik ben een echte Nederlandse: onderzoekend, ondernemend en ook wel pragmatisch ingesteld. En ik hou van winnen, dus ook zeker wel ambitieus. Tegelijkertijd houd ik ook erg van gezelligheid en mensen om mij heen. Zowel van familie en vrienden, als mijn collega’s en mijn team op het werk. Ik haal veel plezier uit het samenwerken met mensen.
Je werkt nu bijna 5 jaar voor Nespresso en daarvoor bij een aantal andere mooie multinationals Philips, L’Oréal. In hoeverre is je carrière bewust gepland?
Echt gepland is het niet, maar ik heb er zeker wel over nagedacht. Ik heb economie gestudeerd en heb daar de marketingkant ontdekt. Tijdens mijn eerste baan merkte ik dat ik het erg interessant vind om met consumenten bezig te zijn, de communicatie en te begrijpen wat hen echt enthousiast maakt qua beleving. Daarnaast ontdekte ik ook dat ik het heel leuk vindt om nieuwe dingen op te zetten, te bouwen en progressie te zien van de dingen die je doet. Dan vormt zich een pad. Na 6,5 jaar bij L’Oréal –waar ik voor de lokale markt werkte– heb ik heel bewust voor Philips gekozen. Ik was heel nieuwsgierig, wilde veel leren van de strategische kant, positionering en segmentatie. Ik kwam uit de beauty business en ze zochten bij Philips iemand op skincare, dus het was een heel relevante stap en het gaf mij de mogelijkheid om aan de internationale kant te gaan werken.
Hoe ben je bij Nespresso gestart? Kwam je een vacature tegen of ben je gehunt?
Ik werd gebeld en ik had op dat moment nog helemaal niet gedacht aan Nespresso als potentiële werkgever. Maar ik was meteen enthousiast! Na 5,5 jaar Philips heb ik ook wel heel bewust naar wat anders gekeken. En daar paste Nespresso perfect in. Ik wilde terug naar de lokale markt, want ik miste toch de dynamiek en de snelheid van een lokale marktorganisatie. Het eerste gesprek was heel verkennend. Zelf had ik al wel een mening over het merk. Ik zag positieve dingen, maar ook dingen die beter konden. Vraag is hoe kritisch je dan kunt zijn in zo’n gesprek. Achteraf bleek juist dat ze iemand zochten die verandering zou brengen en dingen anders zou gaan aanpakken. Dat was precies wat Nespresso in Nederland nodig had.
Hoe groot was de omschakeling van Philips naar Nestlé, waar Nespresso onderdeel van is?
Best groot, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Denk bijvoorbeeld aan de focus op kwaliteit van de producten en de innovatiekracht. Maar een groot verschil was dat ik van een merk met daaronder wel duizenden producten, naar een merk ging met maar één core business: koffie. Daarnaast was Nespresso, toen ik daar begon, nog een Benelux organisatie die vanuit Brussel werd gerund. Ik werd aangenomen om dingen te doen die relevant zijn voor de Nederlandse consument. Een heel andere opdracht dan dat ik bij Philips had.