Beerwulf begon als een Minimum Viable Product (MVP): in een half jaar tijd lanceerde ze het merk om vanuit klantfeedback het merk verder vorm te geven. Bold als het biermerk is, experimenteert Beerwulf met een bierabonnement. Maar hoe valt zo’n MVP in de smaak? Marc Scholten medeoprichter en CCO van Beerwulf vertelt ons de ins en outs.
Laten we starten bij het begin. Hoe is het idee van Beerwulf ontstaan?
‘Voor een deel is het merk ontstaan vanuit Heineken. Zij wilden graag stappen maken in
e-commerce en in de groeiende speciaal biercategorie. En dat is van een klein project gegroeid tot een grote droom: de grootste online speciaalbierwinkel van Europa worden.’
Met een droomstart van 280% groei in het eerste jaar zijn jullie goed op weg. Maar is dat wel vol te houden?
‘Ja, het was een vliegende start en we groeien alleen maar door. Ten opzichte van het eerste jaar zitten we nu op ongeveer 1.000%. Dus wat dat betreft is de groei zeker vol te houden.’
Beerwulf is in 2016 opgericht en in maart 2017 live gegaan. Hoe hebben jullie dat zo snel voor elkaar gekregen?
‘Door de MVP-approach. Dat is gewoon heel snel leren. Het plan was om in 200 dagen een website live hebben waar je als bezoeker naar toe kon, bier kon bestellen, afrekenen en thuisbezorgd zou krijgen. Als die flow klopte dan zouden we live gaan. En dat was uiteindelijk op 2 maart.’
MVP-approach, leg eens uit?
‘Het betekent echt gaan met die banaan. Niet overal dertig keer overheen plassen, maar gewoon beginnen met bouwen. Als concreet voorbeeld: de website was al bijna af, maar we hadden nog geen naam. Dus uiteindelijk is het logo ook bijna op de site geplakt. We leerden in de praktijk in plaats van alleen maar onderzoek of tests te doen. Een Minimum Viable Product moet in de simpelste vorm werken. Het hoeft er verder nog helemaal niet mooi uit te zien, maar het moet doen waar het voor gemaakt is. Dus die basis moet wel op orde zijn.’
Je merk is op de markt, en dan?
‘Dan is het verder bouwen aan het product en het team. We hadden bijvoorbeeld nog geen bierjournalist voordat we live gingen. Op die vacature kwam ontzettend veel respons. Daardoor waren we bij alle media goed zichtbaar, dus konden we daar een follow-up aan geven. De website werkte in het begin nog heel matig. Op de dozen waarin we de pakketten verstuurden stond nog geen logo. Het assortiment was nog erg klein en we hadden nog maar één betalingssysteem. Advertising liep bijvoorbeeld ook nog niet. Dus de eerste twee maanden moesten we het hebben van vrienden, oud-collega’s, of brouwers die wilden kijken of het werkte.’
Het kleine maar fijne Beerwulf versus helemaal-af-Heineken. Dat was zeker omschakelen?
‘Ja, het is dubbel. Bij Heineken werkte ik bijvoorbeeld aan de complete rebranding van Brand, dat tot in de puntjes af was. Dus dan is het als marketingman natuurlijk wel ongemakkelijk om een doos te versturen waar je logo nog niet op staat. En dat je op Google je eigen merk niet goed kan vinden, dat is wel even wennen ja. Maar goed, je weet ook wel meteen waar je dus mee aan de slag gaat.’