KWF Kankerbestrijding is marktleider op het gebied van goede doelen. Jij geeft leiding aan meer dan honderd man op de afdeling fondsenwerving. Hoe ziet jouw team eruit?
Er zijn inderdaad meer dan honderd mensen continu bezig om geld binnen te halen. Dat is op jaarbasis zo’n 145 miljoen euro. Dat is puur de werving die wij zelf doen, zonder bijdrage van de overheid. Een bijzonder grote groep. We hebben dit verdeeld in 4 businessteams, een team dat donateurs werft en behoudt, een team voor aansturing van de 80.000 collectanten en diverse vrijwilligersafdelingen, een team Grote Gevers en nalatenschappen en een Actie-team voor actievoerend Nederland dat zich bezighoudt van koekhappen op het schoolplein tot de relatie met Alpe d'Huzes. Daarnaast hebben we als 5e team nog ons team Database Marketing Die hebben we ook wel nodig, want we hebben twee miljoen relaties, waarvan één miljoen actieve donateurs.
Vanuit de maatschappelijke discussie komt de hoogte van salarissen binnen goede doelen steeds meer in de spotlight. En wat opvalt is dat KWF niet één, maar twee directeuren heeft. Is dat niet wat veel?
De wereld om ons heen en de verantwoordelijkheden van KWF worden steeds groter en complexer. En die vragen om hoge mate van professionaliteit en passen bij onze ambities. En we zullen altijd volledig open en transparant zijn naar onze donateurs en vrijwilligers, dat vinden we niet meer van logisch. Alle uitgaven staan dan uiteraard ook op onze website. Van iedere euro die KWF binnenkrijgt gaat er 0,84 cent naar doelbesteding. De overige 0,16 cent wordt besteed om geld binnen te halen en de bijbehorende personeelskosten. Als we naar de internationale benchmarks kijken dan zien we dat er een keurige balans is tussen de fondsenwerving en de kostenpercentages.