Jullie hebben een indrukwekkende fabriek met een grote botanische muur waardoor de lucht wordt gezuiverd, overal ledverlichting en afval wordt gerecycled. Is dit volgens jullie de manier om verantwoord te werken?
We zeggen wel eens dat we de Tesla onder de matrassen maken. Want we werken op een verantwoorde manier en dat is denk ik een groot verschil met de online matrassenpartijen die ik eerder noemde. Bij Auping maken we maatwerk, handwerk en vakwerk. Dit doen we in onze duurzame fabriek in Deventer, vanuit de filosofie dat ieder mens verschillend is en dus ook ieder lichaam. Dat is een totaal ander aanbod dan een matras dat ergens ver weg in massaproductie is gemaakt en in een kartonnen doos wordt opgestuurd. Die manier staat haaks op de visie op goed slapen die wij hanteren.
Hoe ziet het productieproces van Auping eruit?
Een order duurt ongeveer twee weken. We ontvangen de bestelling en gaan dan direct voor je aan de slag. We werken vraaggestuurd, en we zijn in totaal met een kleine 300 mensen. In Deventer hebben we een duurzame productielocatie met drie fabrieken onder één dak: een staalfabriek voor de spiraalbodems, een houtfabriek voor de ombouwen van bedden en een naaiatelier voor de zachte materialen, de gestoffeerde boxsprings en de matrassen. Vanuit daar produceren we met veel zorg en aandacht in een mooie mix van handwerk en techniek.
Circulaire bedrijfsvoering is heel belangrijk in Auping’s filosofie; afval bestaat niet. Wat was de impact van deze duurzaamheidsgedachte en de transitie op marketingniveau?
Vroeger wisten we eigenlijk niet precies hoeveel en aan wie we onze bedden, matrassen en boxsprings gingen verkopen. In 2014/2015 is Auping gecentraliseerd en zijn we van twee productielocaties en een kantoor naar één plek in Deventer gegaan. We hebben ons productieproces grondig herzien en dat moment direct aangegrepen om een aantal klimaatmaatregelen te treffen in de manier waarop we werken. Zo produceren we niet langer op voorraad, maar op bestelling. We zetten als maakbedrijf producten op deze wereld. Dan is het goed om te kijken hoe we die verantwoord kunnen maken; hoe kunnen we het beter doen dan we al deden en hoe nemen we verantwoordelijk als een product aan het einde van zijn levensduur is. Ik denk dat een circulair model de enige weg vooruit is om als maakindustrie bestaansrecht te hebben. Dat betekent dat je afval niet weggooit, maar dat het grondstof wordt voor nieuwe producten. Daarnaast verbruiken we door het nieuwe productieproces minder aardgas en water en dat vindt de doelgroep belangrijk. Duurzaamheid is niet de belangrijkste reden waarom mensen voor Auping kiezen, maar het is wel een mooie bijzaak. Wij geloven dat als je als productiebedrijf niet op deze manier nadenkt, de wereld een grote afvalberg wordt.