Hoe blijf je als fabrikant van koekjes en chocola nog relevant in een wereld die steeds bewuster en meer suikervrij is? Ga je mee in de transformatie of blijf je trouw aan je verleden? De chocolade van Verkade verloor marktaandeel aan nieuwe, hippe merken en de private labels, maar Fabian van Schie, managing director (a.i.) Verkade, heeft genoeg munitie voor een come-back.
Verkade bestaat al 134 jaar, maar hoe ziet het koekjesmerk er over tien jaar uit?
‘Verkade is nog steeds leidend in koek en tussendoor. Omdat we altijd het ondernemerschap hoog in het vaandel hebben gehad. We waren al agile voordat die term trending werd. We passen ons aan op de veranderende behoefte van de consument en weten wat er nodig is om relevant te blijven in de categorie. Verkade bestaat zeker nog over tien jaar, maar wel met een portfolio waarin je ook meer verantwoorde keuzes zult terug zien.’
Hoeveel procent van het portfolio zal dan nog hetzelfde zijn?
‘Een heel groot deel. Denk aan San Francisco, of aan een Café Noir, producten die soms al meer dan honderd jaar in ons assortiment zitten. De vraag is alleen of ze dezelfde nutritionele waarde zullen hebben. Want waar het kan, werken we aan bijvoorbeeld verlaging van suiker, vet en zout.’
Nog een hele uitdaging, kan ik me zo voorstellen?
‘Zonder suiker koekjes bakken is bijna onmogelijk. Niet onmogelijk, maar wel heel lastig om het zo te brengen dat de consument het ook nog steeds leuk en lekker vindt. Binnen koek en chocolade is suiker een groot, zo niet het hoofdbestanddeel. Daarnaast is suiker niet alleen een smaakmaker, maar heeft het ook invloed op kleur, textuur, de hardheid of de brosheid van een koekje, en zelfs op houdbaarheid. We willen graag meegaan in de ontwikkeling van betere en gezondere voeding en dat zien we als categorieleider ook als een verplichting. Maar het is technisch gezien wel een uitdaging.’