De snelheid van innovaties valt op, hoe krijg je dat voor elkaar in zo’n groot, internationaal bedrijf?
Daarvoor moet je iedereen meekrijgen, van franchisenemer tot board en iedereen ertussenin.
McDonald’s zet hiervoor heel slim stuurgroepen in. Vandewall: ‘We zijn een jaar of drie geleden al gestart met een specifieke Digital Customer Experience stuurgroep. Maandelijks komen de CEO, CMO, COO, IT, Legal bij elkaar, van daaruit worden er acties in de teams belegd. Vijf jaar geleden hadden we nog geen eigen kanalen of datastrategie, de app was in beheer van een externe club. Zijn we de digitale transformatie gestart vanuit marketing, hier lagen de eerste proofpoints op het vlak van business value en merk. Zo ben ik ooit begonnen met smart discounting vanuit de app. Technology wordt niet meer lokaal ontwikkeld, omdat het schaalbaar moet zijn en je gebruik wilt maken van de global organisatie. Ik kan wel zeggen dat we het nu aardig op orde hebben.’
Daarnaast is het volgens Vandewall essentieel als je een gaaf, aansprekend verhaal kunt communiceren. Inderdaad, die stip op de horizon. ‘Binnen een franchisebedrijf is de business case altijd een uitdaging. Dat, gecombineerd met agility, maakt dat we met elkaar steeds opnieuw oplossingen vinden en zo voorop blijven lopen in de markt.’