Roundtable 2020

Capital C
Capital C
Op 23 januari 2020 kwamen 30 merkeigenaren samen in het verbouwde Capital C voor de tweede editie van de CMOtalk/Roundtable en een bezoek aan het CXM-Space event. CMO's gingen in gesprek over het belang van data en marketing in het GDPR-tijdperk.
CMOtalk/Roundtable 2020

De deelnemende CMO's konden kiezen uit twee verschillende Roundtables. De onderwerpen van deze Roundtables zijn gebaseerd op de uitkomst van een vooraf uitgevoerd onderzoek van Adobe en Microsoft naar de evoluerende relatie tussen de CMO en de CIO. Met veel dank aan partners Energize, Adobe en Microsoft die deze middag mede mogelijk maakten.

Lees hieronder het volledige verslag van de middag.
Té is nooit goed – waarom de CMO en CIO in het datatijdperk tot elkaar veroordeeld zijn
Het is een enorm cliché, maar daarom niet minder waar: té is nooit goed. Dat geldt ook voor grote veranderingen, zelfs als ze positief zijn. Als je te snel gaat met het doorvoeren van een nieuwe aanpak, dan ga je onderuit.

Tech-analist Gartner heeft daar een woord voor: ‘techquilibrium’. In gewoon Nederlands wil het zeggen dat je digitalisering het beste een beetje gematigd kunt doorvoeren. Achterlopen is geen goed idee, maar te ver voor de troepen vooruitlopen ook niet.

Opvallend genoeg werd deze conclusie getrokken door de deelnemers van twee verschillende roundtables tijdens de laatste CMOtalk, georganiseerd door Energize in samenwerking met partners Adobe en Microsoft.

De veranderende relatie tussen CIO en CMO
De setting was dit keer het prachtige, onlangs geopende Capital C, waar Adobe CXM Space plaatsvond. Het onderwerp van deze live CMOtalk: de veranderende relatie tussen de CIO en de CMO.

Dat die twee niet altijd dezelfde prioriteiten hebben, dat werd duidelijk tijdens de presentatie van Patrick Burggraaf van Adobe en Eva de Vries van Microsoft. De twee organisaties hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar de prioriteiten van de CIO en de CMO. Wat blijkt: beide functieprofielen hebben gemeen dat ze graag meer willen inzetten op het verbeteren van de klantervaring. De manier waarop, daar zijn ze het nog lang niet altijd over eens. Zo is 40 procent van de CMO’s van mening dat data nog veel te veel in silo’s zit, terwijl de CIO’s zich veel meer zorgen maken om privacy en security.
Dat is natuurlijk ook logisch. De één ziet de commerciële potentie van data, de ander kijkt er met een technisch oog naar en wil de omgeving vooral beheersbaar, veilig en compliant houden. De onderzoekers concludeerden dat er drie prioriteiten zijn als het gaat om de toepassing van data binnen marketing:

-          Wat kunnen we met de data die we hebben?
-          Hoe kunnen we voldoen aan wet- en regelgeving (GDPR)?
-          Hoe kunnen we slim gebruik maken van kunstmatige intelligentie en machine learning?

Na een inspirerende keynote van Annemarie Joosen, voormalig CMO van Marktplaats, en een indrukwekkende interactieve VIP experience tour van Adobe, werden de deelnemende CMO’s opgesplitst in twee groepen. De ene roundtable discussieerde over het belang van data binnen marketing, de andere over de learnings van de invoering van GDPR.
GDPR: van te strak naar losse teugels
De invoering van de GDPR heeft volgens de deelnemers maar weer eens aangetoond dat er soms iets te veel paniek kan ontstaan rondom nieuwe wet- en regelgeving. In de aanloop naar D-Day (25 mei 2018) leefde er behoorlijk wat onzekerheid over de gevolgen van de regels, en dan met name hoe sommige zaken moesten worden geïnterpreteerd. Uit angst voor de toezichthouder (Autoriteit Persoonsgegevens) wilden veel bedrijven het braafste jongetje uit de klas zijn. Toen de wet eenmaal van kracht was, bleek al gauw dat sommige zaken misschien nét wat te strak waren ingeregeld. Het gevolg; de teugels werden losgelaten, en in sommige gevallen zelfs een beetje te los.

Een wat meer geleidelijke verschuiving die heeft plaatsgevonden, is dat de GDPR inmiddels allang niet meer wordt gezien als noodzakelijk kwaad. “Meer transparantie richting de klant over het gebruik van data kan ook het vertrouwen vergroten. En dat is een USP”, zo werd betoogd. En dat geldt met name in B2B-omgevingen, waarin klanten extra waarde hechten aan GDPR (anders gezegd: aan privacy).

Maar hoe streng je de regels nu moet naleven, daar is bijna twee jaar na dato nog steeds geen 100 procent duidelijkheid over. “Een gezond uitgangspunt is dat je de intentie rondom het gebruik van data als uitgangspunt neemt. Uiteindelijk zal verantwoordelijk gedrag worden beloond.”

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door