Té is nooit goed – waarom de CMO en CIO in het datatijdperk tot elkaar veroordeeld zijnHet is een enorm cliché, maar daarom niet minder waar: té is nooit goed. Dat geldt ook voor grote veranderingen, zelfs als ze positief zijn. Als je te snel gaat met het doorvoeren van een nieuwe aanpak, dan ga je onderuit.
Tech-analist Gartner heeft daar een woord voor: ‘techquilibrium’. In gewoon Nederlands wil het zeggen dat je digitalisering het beste een beetje gematigd kunt doorvoeren. Achterlopen is geen goed idee, maar te ver voor de troepen vooruitlopen ook niet.
Opvallend genoeg werd deze conclusie getrokken door de deelnemers van twee verschillende roundtables tijdens de laatste CMOtalk, georganiseerd door Energize in samenwerking met partners Adobe en Microsoft.
De veranderende relatie tussen CIO en CMODe setting was dit keer het prachtige, onlangs geopende Capital C, waar
Adobe CXM Space plaatsvond. Het onderwerp van deze live CMOtalk: de veranderende relatie tussen de CIO en de CMO.
Dat die twee niet altijd dezelfde prioriteiten hebben, dat werd duidelijk tijdens de presentatie van Patrick Burggraaf van Adobe en Eva de Vries van Microsoft. De twee organisaties hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar de prioriteiten van de CIO en de CMO. Wat blijkt: beide functieprofielen hebben gemeen dat ze graag meer willen inzetten op het verbeteren van de klantervaring. De manier waarop, daar zijn ze het nog lang niet altijd over eens. Zo is 40 procent van de CMO’s van mening dat data nog veel te veel in silo’s zit, terwijl de CIO’s zich veel meer zorgen maken om privacy en security.