Breakfast Webinar 2020

Virtueel Event
Virtueel Event
Hoe kun je je als organisatie slim voorbereiden op een voorspoedig herstel?
Deze vraag stond centraal tijdens het tweede webinar over marketing & business tijdens de coronacrisis, georganiseerd door CMOtalk.
Naast Klaas Weima (managing director) en Kasimir Vermeulen (strateeg) van Energize schoof trendwatcher Farid Tabarki aan, en deelde hij trends en tips hoe je als bedrijf sterker uit de crisis kunt komen.

Vervolgens gaven SME's van Adobe, Microsoft en Accenture Interactive in twee verschillende breakout sessies hun visie op hoe bedrijven het beste kunnen anticiperen op alle veranderingen in de customer journey en e-commerce.
De coronacrisis als driver van verandering
Op 17 januari 2020 hoorden we voor het eerst over corona. Daarna: lockdown, lege steden, thuiswerken of gewoon thuisblijven, niet naar het buitenland kunnen reizen.
En nu zitten we thuis. We gebruiken technologie om contact te houden, de beurs is gecrasht, op een olievat geeft men geld toe. We zijn allemaal een beetje viroloog geworden, en we weten waar Wuhan ligt.

Daartegenover biedt de crisis volgens Farid Tabarki ook een kans om afscheid te nemen van verouderde processen en werkwijzen. Veel van wat we deden, stamde nog uit het industriële tijdperk. De dagelijkse files, de manier waarop kinderen onderwijs krijgen, hoe we grondstoffen gebruiken. Veel elementen waren - op zijn zachtst gezegd- best klassiek. Daar gaan we na corona echter veranderingen in zien.

Wat zijn de korte- en langetermijneffecten? Volgens Farid zie je twee zaken gebeuren bij een crisis: We grijpen terug op wat we kennen, bijvoorbeeld op het niveau van organisatie. Daarnaast geeft de crisis ons de mogelijkheid om iets dat niet goed functioneerde, aan te passen of te vervangen door iets nieuws.

Anders gezegd: een crisis laat je omarmen dat wat nodig is om te omarmen. En nu omarmen we technologie. Bij het werk, onderwijs, de zorg… Die technologie was er al jaren, maar met corona gebruiken we het om een grote stap vooruit te zetten. Nu zetten we het in, omdat het moet. Omdat we niet anders kunnen.

Kun je dit een echt nieuwe, grote ontwikkeling noemen? Het gaat volgens Farid in ieder geval een stuk sneller dan voorheen. Als je kijkt naar alle grote uitvindingen, dan valt op dat deze door de jaren heen steeds sneller impact hebben op de samenleving. En dat is een driver voor grote verandering.

Farid illustreert dit met drie grote trends:
  1. 1. Van product naar betekenis
  2. 2. Van hiërarchie naar netwerken
  3. 3. Van transactie naar participatie
Trend 1: Van product naar betekenis
Weet je nog het eerste product dat je ooit kocht? Wat het een single, een CD’tje? Twee producten die nu niet meer bestaan omdat muziek is veranderd: het is een service  geworden dankzij de online platforms van Apple en Spotify.

De snelle veranderingen maken dat je steeds vaker op je merkkompas wordt teruggeworpen. Sterker nog, een duidelijk merkkompas is essentieel om te overleven. Wat is je betekenis, heb je al een purpose? Zo verkoopt Kruidvat geen sigaretten meer omdat de drogisterij over gezondheid gaat, en de verkoop van producten die gezondheid moet ondersteunen. Sigaretten horen niet meer bij deze purpose.

Trend 2: van hiërarchie naar netwerken
Een logge hiërarchie biedt niet de beste manieren om snel te herstellen. Een netwerk geeft die mogelijkheid wel. Steeds vaker zien we het belang van samenwerken, om sneller op veranderingen in te kunnen spelen. Deze stap kan best ingewikkeld zijn, bijvoorbeeld als je erg bang bent voor concurrentie, maar is een grote stap op weg naar herstel. Zo werken zelfs farmaceutische bedrijven nu voor het eerst samen om medicijnen te ontwikkelen.

Trend 3: Van transactie naar participatie 
De relatie tussen merken en klanten verandert in rap tempo. Zo nam je vroeger als klant energie af van Eneco, maar creëer je nu dankzij je zonnepanelen samen energie, ben je ondernemer in plaats van klant en onderdeel van het nieuwe businessmodel. Ook Microsoft heeft participatie recent omarmd met zijn open sharing data platform.
Privacy statement
Powered by
Energize

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door