Caroline van Turennout

Directeur Marketing & E-commerce
Zeeman
“Bij ons is het merk leidend voor alles wat we doen”
Zeeman werkt alweer zes jaar met de positionering ‘Zo eenvoudig kan het zijn’. Maar hoe houd je de merkbelofte scherp met e-commerce en de vele digitale touchpoints? Een gesprek met Caroline van Turennout, directeur marketing en e-commerce bij Zeeman. ‘Er zit genoeg spanning in de positionering die je dwingt om om je heen te blijven kijken en te signaleren waar je onnodig gedoe ziet.’
Caroline, je werkt inmiddels alweer acht jaar bij Zeeman. Wat was je opdracht toen je begon? 
‘Die was heel helder, namelijk het verbreden van de doelgroep. In die tijd kon je goed merken dat mensen steeds minder besteedden aan kleding. De markt in Nederland en België was verzadigd qua aantallen winkels. En Zeeman is een bedrijf dat als eerste lage prijzen biedt. Om die prijzen laag te houden, moet je volume hoog zijn. Dus we moesten groeien in de landen waar we al aanwezig waren. En dat konden we alleen maar door relevanter te worden voor een bredere groep mensen.’

Hoe heb je dat aangepakt?
‘Ik had geluk dat ik nog drie maanden samen heb kunnen werken met mijn voorganger en dat ik het bedrijf echt kon leren kennen. We hebben daarna de tijd genomen om het merk opnieuw te beschrijven en een belofte te vinden waar we verder mee konden. Door extern onderzoek, maar vooral door de hele organisatie erbij te betrekken. Het grootste inzicht was dat Zeeman relevant was voor een bredere doelgroep, niet alleen maar voor mensen met weinig geld. En die doelgroep tekende zich steeds scherper af. Dat was echt een heel belangrijke basis om op voort te borduren.’
Hoe luidt de belofte? 
'Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn. En de merkbelofte luidt 'opmerkelijk eenvoudig.' We zijn opmerkelijk eenvoudig, voor oplettende mensen. Mensen die ofwel moeten opletten op hun portemonnee, ofwel bewuster willen kopen.’

Hoe zag het marketingteam eruit toen je begon? 
‘Heel operationeel en klein, met zes mensen. Toen toch al voor ongeveer 1200 winkels. Na een jaar kwam daar Kasper Figee bij, voor de campagnes. Sindsdien is het team elke twee jaar gegroeid, met de laatste anderhalf jaar een uitgebreid e-commerce team erbij van 15 mensen. In totaal zitten we nu ongeveer op 25 mensen.’

Over e-commerce zullen we het zo hebben. Wat betreft die campagnes: ben je na het vinden van de merkbelofte snel op zoek gegaan naar een bureau, om die verder naar buiten te brengen?
‘De relatie met Persuade was er al voordat ik begon. Bij Zeeman houden we van lange partnerships en ik zag geen aanleiding om te wisselen. Michiel Rijshouwer maakte ook onderdeel uit van het team waarmee we de match tussen eenvoud en opmerkelijk en de campagneregel 'Zo eenvoudig kan het zijn’ bedachten. Bovendien stonden er al mooie ideeën op de planning, zoals het idee voor de trouwjurk. Toen dacht ik: 'Ja die jurk, die past in dit merkbed, dit moet goed gaan werken.’
Waar heb je wél afscheid van genomen? 
‘Ik heb wat meer controle losgelaten. Dus de operationele controle op de dagelijks gang van zaken.’

Was dat voor jou een proces? 
‘Nee dat zat al erg in mij. Maar we zijn dat wel met het hele bedrijf meer gaan doen. Zeeman groeit en op een gegeven moment kun je niet meer alles zelf weten als MT. Dus geef je mensen veel meer eigen verantwoordelijkheid. Dat is wel een overgang voor het bedrijf, een uitdaging.’

Wat voor groei hebben jullie doorgemaakt?
‘In aantallen winkels niet eens zo heel erg veel en dat is ook geen doel op zich. Mensen zijn anders gaan winkelen. Aan de ene kant is dat online en we zien dat mensen in één winkel meer kopen, meer besteden. Als we winkels willen veranderen, dan gaat het om verhogen van de kwaliteit en zichtbaarheid in Europa.’
Kun je reageren op de volgende stelling: Vandaag maken marketeers het vakgebied te complex. 
‘Het vakgebied is heel complex geworden. Ik weet niet of marketeers dat doen, maar door de enorme groei aan media en contactpunten die je hebt met een klant is het enorm complex geworden, dat klopt.’

En toch maken jullie het eenvoudig. 
‘Ja, als je verhaal helder en eenvoudig is, dan maak je het jezelf wel makkelijker. Het helpt om één basisverhaal te hebben dat zo klopt, dat je daar mee kan lezen en schrijven. Daarmee wil ik niet zeggen dat wij er al helemaal zijn. Want we zijn nog niet in staat om op al die contactpunten dat verhaal helder te vertellen. Er komen steeds meer digital touchpoints bij.’

Inmiddels werk je alweer zes jaar met deze positionering. Hoe hou je deze actueel? Kun je er nog tien jaar mee door?
‘Ik denk het wel. Het is een propositie waar een beetje spanning in zit: “Zo kan het ook - zo eenvoudig - dat had ik niet zo bedacht”. Dus het dwingt je als merk en als bedrijf om continu om je heen te kijken en te signaleren waar je onnodig gedoe ziet en waar je van denkt 'dat kan goedkoper of waarom is dat eigenlijk zo?' Zo houden we ons scherp. En dat doen we niet alleen vanuit het merk of met marketing. Ook een inkoper kijkt naar wat er gebeurt in de mode en hoe dat vertaald kan worden naar iets opmerkelijk eenvoudigs, dat we toegankelijk kunnen maken voor veel mensen.’
Je zit nu ook in de directie. We zien een ontwikkeling dat CMO's minder in de boardroom zitten. Wat vind je daarvan? 
‘Ik zeg niet dat je per se in de directie moet, maar je moet wel dichtbij zitten omdat het merk gewoon het belangrijkste asset is van een bedrijf. Een merk is ook een drijvend principe voor de interne cultuur, je communicatie naar je stakeholders. Bij ons is het merk leidend voor alles wat we doen. Dat 'opmerkelijk eenvoudige' en de zuinigheid, dat is zo doordrenkt door het hele bedrijf. Het is belangrijk dat iemand zich daar heel druk om maakt.’

De tweede stelling: In marketing ben je zo goed als je laatste werk. 
‘Ja, dat is wel een beangstigende gedachte. Ik hoop niet dat het zo is. We hebben laatst de Consistent Award gewonnen, een prijs die echt de langetermijnaanpak beloont.’

Is Lucht jouw grootste succes geweest?

‘Lucht heeft wel de meeste mensen bereikt. Dat flesje alleen al, je hoeft er niks meer bij te vertellen. Dus ik ben daar heel trots op, maar dat geldt voor alles wat we hebben neergezet. Het draait om de langetermijnaanpak.’
Jullie hebben daar ook een gouden Effie bekroning mee gewonnen. Waar was de jury enthousiast over?
‘Dat je vanuit één gedachte steeds weer iets nieuws bedenkt en steeds weer een maatschappelijk thema raakt. Of iets raakt waardoor mensen denken van 'Zo had ik er nog niet over nagedacht maar inderdaad, dat kan eenvoudiger.'
Ik ben heel erg benieuwd: what's next?
‘Ja, we hebben nog zeker wel ideeën. We wachten wel altijd op het juiste moment om dat te lanceren.’

Hoe weet je wanneer het moment juist is?
 
‘Als het speelt in de maatschappij. Dat is het belangrijkste; wat gebeurt er op dit moment om ons heen? Maar de grootste aandacht gaat nu uit naar hele andere zaken, zoals internationalisatie en het verbeteren van digitale contactpunten. Een andere uitdaging is de interne cultuur. We zijn met een verandering bezig waarbij we op een andere manier met elkaar gaan samenwerken. Het is belangrijk dat het merk van buiten naar binnen ook goed werkt.’

Vanwaar de keuze voor e-commerce en internationalisatie?
‘Omdat we willen zijn waar de klant is. We willen dat kleding en textiel op een goede manier is geproduceerd, verantwoord is geproduceerd en goede kwaliteit heeft, en dat voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk maken, voor de laagst mogelijke prijs. Internationalisatie maakt het schaalbaarder, net als digitaal.’
Je bent eigenlijk een beetje te laat met e-commerce?
‘Voor onze sector zijn we vroeg begonnen, mijn voorganger heeft het al opgestart. Maar we hebben eerst gekeken of het überhaupt zinvol was voor ons. Dus het bleef nog heel erg basic. Tijdens corona ging het allemaal heel snel. Toen bleek dat de manier waarop we het hadden ingericht, het volume niet aankon.’

Het is ongelofelijk moeilijk om e-commerce winstgevend te krijgen. Doen jullie iets anders dan andere retailers, of ontkom je niet aan die miljoeninvestering?
‘We zijn op zoek naar de Zeeman manier, we willen het op onze manier doen. Klanten begrijpen ook wel dat niet alles bij ons kan, zoals heel erg snelle bezorging. Dat moet je klanten gewoon goed uitleggen. De gemiddelde prijs van onze artikelen is daar te laag voor.’
Welke purpose gedachte zit achter 'Zo eenvoudig kan het zijn'? 
‘We willen goede kleding en textiel die verantwoord is gemaakt, toegankelijk maken voor een zo breed mogelijke groep klanten. De purpose zit in dat sociale aspect. Dus ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen. Dat lukt door onze eenvoudige bedrijfsvoering, waardoor we de prijzen laag kunnen houden.’

Tot slot, welk advies zou je luisteraars willen meegeven?
‘Neem echt de tijd om je merk goed te beschrijven, zorg ervoor dat er een beetje spanning zit in je merkbelofte en dat er iets uitkomt waar je heel lang mee vooruit kan.’
Privacy statement
Powered by
Energize

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door