Aan wat voor investering moet je denken?
Dat hangt ervan af. Dat kan al met enkele tienduizenden euro’s. Het hangt natuurlijk ook heel sterk af van je organisatie, de complexiteit, maar laten we zeggen dat als je vijftigduizend euro hebt dan kun je starten met een pilot. En bewijzen, mocht dat nodig zijn, dat dit de juiste weg is voor de langere termijn.
Wat moet je nou op orde hebben als organisatie, wil je aan de slag gaan met AI?
Ten eerste een behoorlijke stroom aan data. En je hebt een bepaalde volwassenheid nodig in de organisatie. Als je er nog nooit aan geroken hebt, of de basiselementen nog niet op orde hebt, dan is het misschien niet het juiste moment om ermee aan de slag te gaan. Wij hadden het voordeel dat we al een jaar of zeven/acht een Data Management Platform hebben. Dat is wel iets dat ik zeker zou aanraden. Dat moet wel op een gestructureerde manier toegankelijk zijn, zodat een computer er ook iets mee kan doen. Natuurlijk zul je er een vertaalslag overheen moeten maken. Ook wij hebben dat moeten doen. Maar zodra je dat gedaan hebt dan kun je aan de slag.
In hoeverre zetten jullie ook kunstmatige intelligentie in op digitale platformen of social platformen?
Op ons eigen webplatform zeker. Social is wat lastiger vanwege de datastromen die je moet hebben richting die social platformen. Daar zijn we wel mee bezig, maar daar zit niet de grote bulk. Op onze eigen platformen zijn we wel continu aan het doorontwikkelen.
Wat kun je marketeers adviseren die er mee willen beginnen?
Ik zou zeggen, start klein en snel. Denk niet dat je in één keer het totaal aankoopproces kunt voorspellen, of dat je de totale servicebeleving kunt verbeteren. Pak er één stukje eruit. Stel een klein kernteam samen en maak daar snel meters mee zodat je snel ervaring opdoet. Het kan best zijn dat je de eerste ervaring een beetje tegenvalt, maar dat leer je dan heel snel. Ons team bestond uit marketeers, IT en de externe partij. Wij sloten ons wekelijks op in een kamer, en gingen aan de slag met voorspellen. Na een aantal maanden hadden we het live en draaiend.
Hoe passen we kunstmatige intelligentie in 2025 toe in marketing?
Ik denk dat het een doorontwikkeling is, geen enorme revolutie. Ik hoop dat we heel veel verder hebben kunnen automatiseren, en dat die automatisering duidelijke toegevoegde waarde biedt als het gaat om de menselijke kant. Op het vlak van interpretaties en context bijvoorbeeld. Dat alles wat er te automatiseren valt, dan ook geautomatiseerd is.